Sv: Fedme kan ikke kureres
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Jeg synes det er en kjerne av sannhet i det Kari J sa. Å bli feit, er ingen sykdom, men når fedmen først er der, så synes jeg det er en sykdom. Mengden av selve fettet synes jeg bør være nok til å karakterisere det som en sykdom, det synes ikke hun.
Komplikasjonene som kan følges av dette, karakteriseres som sykdom, det er fakta.
Men det finnes ingen "kur". For de aller fleste som lider av fedme, så er det høyt blodsukker og høye insulinverdier som er grunnen. Du kan ikke "kurere" det, og så fortsette som før igjen. Det er ingen sykdom på lik linje med meslinger eller røde hunder, der du er kurert for livet. Nei, det er en lidelse som ligner mer på alkoholikerens. Han er frisk om han holder seg borte fra alt som har med alkohol å gjøre. En som lider av fedme, bør holde seg unna ting som får insulinet til å stige. Dette kan - foreløpig - ikke kureres. En gang i fremtiden vil vi kanskje få medisin mot fedme også, men enn så lenge så må man bruke maten - ikke joggeskoene i kampen mot fedme. Joggesko bruker man for å få bedre helse, ikke for å få mindre fett på kroppen. Det finnes ingen før, under og etter kur mot fedme. Når du skal forsøke å få ned fettprosenten, enten du veier 10, 15 eller 50 kilo for mye, så er det viktig å forstå at du sannsynligvis ikke har tålt maten du har spist. Kroppen din har reagert med å lagre for mye fett. For de fleste er grunnen at de ikke har tålt karbohydratene, så kroppen har lagret BÅDE fett og en del karbohydrater, som fett.
Det vil kroppen din fortsette med, i all fremtid. Det kan ikke kureres. Så du må trekke ned karbohydratene på en nivå som gjør at du ikke lagrer mer fett, og så bør du gå et stykke under der også - og bli der. Det er ingen kur du starter på og slutter med. Derfor er et så viktig at maten du spiser også er så god som mulig. Det finnes massevis av god, fet mat, som kroppen din har manglet, og derfor har lagret fett. Nå kan du spise god, mettende, velgjørende mat, mens du blir frisk - resten av livet.
Men tar du det som en kur - vil du feile!
Er helt enig !!!

|