Vis enkelt innlegg
Gammel 23-10-10, 18:45   #10
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Hva er egentlig sykdom? Jeg tror vi legger forskjellige ting i ordet. Ofte tror jeg fedme er et symptom. Som rennende øyne kan være et symptom ved allergi. Og jeg er overbevist om at fedme bare er ett av symptomene ved å spise feil mat - og trolig ikke det viktigste heller. Mangel på energi og overskudd tror jeg er noe av de mest begrensende (og trolig ofte de første) symptomene hos mennesker som ikke tåler karbohydrater så godt. Deretter ruller det videre etter hvilke disposisjoner vi har.

Det har i flere tråder og innlegg etter Kari J. sitt utspill blitt påpekt at det kan være så mange forskjellige årsaker til fedme. Fysiske og emosjonelle og ofte en kombinasjon av disse. Også sosiale forhold kan spille mye inn.

Jeg husker en lege som foreleste på homeopatstudiet, han definerte sykdom som noe som hindret mennesket i å leve fullt ut. Emosjonelt, fysisk eller mentalt. I den definisjonen blir fedme en sykdom, fordi den begrenser oss ofte i forhold til fysiske muligheter og ofte også sosialt. Fedme gjør også mye med mange av oss emosjonelt.

For meg tar ikke sykdomsdefinisjonen bort personlig ansvar for å leve så godt og fullt som mulig. Men uten kunnskap om hva vi selv kan endre, så står vi veldig forsvarsløse mot det jeg oppfatter som moraliserende utspill. (Mener ikke hovedinnlegget her, men mye av de fordommene man møter i dagliglivet og i offentlige debatter.)
Det er trist hvor skråsikkert mange uttaler seg om andre mennesker, og at ikke det er større nysgjerrighet i forhold til hvor mange personlige erfaringer som etterhvert finnes.

Og jeg er helt enig i at forandringen i kosthold og levevis må være varig for å få varige resultater, men jeg tror at følsomheten for forskjellige matvarer kan endres over tid. Dersom man har spist feil over lang tid så kan det å spise bedre gi bedre helse og kanskje etterhvert forandre punktet for hvor mye som blir for mye. I tillegg tror jeg at kanskje kombinasjonen av tilsetningsstoffer og karber kan være så usunne, at følsomheten for karber kan bedres mye om en del tilsetningsstoffer utelates eller minimeres.

Veldig godt skrevet

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat