Vis enkelt innlegg
Gammel 23-10-10, 22:27   #23
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg ønsker meg mer respekt for andres opplevelser av sitt liv, og ikke minst litt ydmykhet i forhold til at ikke alle er som deg... istedet for å bidra til en løsning av overvektsproblemet - synes jeg du istedet er med på å henge ut overvektige mennesker som svake i viljestyrken og lite kunnskapsrike om såkalt "sunt kosthold". Det synes jeg er trist...

Jeg tror nok du leser litt mer i innlegget mitt enn hva jeg mente. Det er mulig jeg ikke greide å formulere godt nok hva jeg mener, og at det kom ut feil, men jeg skal prøve igjen. Jeg mente ikke å si at det er så enkelt for alle å bare spise mindre og trene mer. Budskapet mitt skulle være at ikke ALLE overvektige er karbosensitive og eneste løsning er å kutte på karbene, for jeg nekter konsekvent å tro at 100% av alle overvektig er sensitiv for karbser i aller høyeste grad, rett og slett, ja basert på min egen erfaring, ikke er korrekt. Dermed er heller ikke lavkarbo eneste løsning! Det er ikke dermed sagt at det er fysisk mulig for alle å bare spise mindre og trene mer.

I fedmediskusjonen er to sider; Den som mener at det er bare å spise mindre og trene mer, og de som mener at overvekta har en grunn. Jeg velger å stille meg midt i mellom og mene at overvekt ikke trenger at å ha noen spesiell grunn for alle utover at det blir spist for mye mat. Det er den kalde harde fakta at ikke alle overvektige har noen spesiell grunn til å være tjukk, fordi noen av oss har bare levd det "gode liv". Samtidig vet jeg inderlig godt som du sier, at noen er ultrahypersensitive for karber og legger på seg av å spise 1 riskorn! Derfor føler jeg at du mistet poenget mitt her, nemlig at det ER mulig å bli feit bare fordi man har blitt det, uten at det har vært verken trøstespising eller sykdommer i bildet.

Nå var det ikke meningen å såre noen som helst da, jeg ville bare få frem at selv om man er overvektig så er ikke det ensbetydende med sensitivitet for karber i aller høyeste grad. Selv blir jeg faktisk litt såret over at du tror jeg bagatelliserer alles overvekt ned til noe helt enkelt og simplisitt. Det er mange mennesker som spør meg om råd nå for tiden om hvordan de skal gå ned i vekt og jeg sier bestandig kutt på karbene, kast alt av light-produkter og spis ren mat og meiersmør, rett og slett fordi jeg vet at dette er en god metode spesielt hvis du skal ned mange kilo og fordi jeg vet at kroppen forbrenner fett da. Men, og jeg gjentar meg til det kjedsommelige - det betyr ikke at jeg tror de er sensitive for karber i utgangspunktet.

Jeg har ett ønske om at alle skal finne ett kosthold som passer for dem. Noen og ganske mange her inne oppdager fordeler med lavkarbo inkludert meg selv. Mens noen lever utmerket på ketolyse eller atkins så er det andre igjen som ikke gjør det. Noen lever ikke utmerket på lavkarbo før de kommer opp i 100 -150 gram karber pr dag. Når man oppdager at man er karbsensitiv som du har oppdaget så er det greit og faktisk ekstremt flott, men vennligst ikke forskyv det over på alle andre overvektige, ettersom ikke alle overvektige opplever ett sånt sug etter karbinntak. Man kan kun snakke for seg selv, derav kommer mine synspunkter på dette fram, akkurat som det er KUN ene og alene dine synspunkter du skriver om tilbake, siden du ikke kan uttale deg om "alle andre".

Bottom line, gjentakelse igjen; Noen overvektige er overvektige rett og slett fordi de spiser for mye. Noen overvektige er overvektige rett og slett fordi de spiser feil i forhold til sin genetikk. Noen overvektige er overvektige fordi de har sykdommer. Man trenger altså ikke å ha noen spesifikk grunn å støtte seg til fordi man er feit. Jeg føler at jeg en siste gang må presisere at jeg mener ikke at alle overvektige er feite fordi de sitter i sofaen og gomler i seg. Men fakta er, noen er feite fordi de er feite, verken mer eller mindre. Det har jeg vært.

Dermed blir det feil å lage ramaskrik hver eneste gang noen sier noe om å spise litt mindre og bevege seg litt mer. "De skjønner jo ikke at det er en grunn til at vi er tjukke... " etc etc. "...Så kan de bare sitte der med grovbrødet og magre pålegget sitt..." er en frase jeg ofte leser om/fra/i slike artikler fra oss lavkarboevangelister. Det er en litt sånn ovenfra og ned holdning fra VÅR side som jeg ikke liker. Man skal ha gjensidig respekt for hverandre. Man trenger litt nyanser i saker og ting. Som at kosthold er mer viktig enn trim, og at det som er sunt kan diskuteres, og at det av og til faktisk, en sjelden gang iblant, for enkelte, kan hende at det er bare å spise litt mindre og bevege seg litt mer. At ikke det er løsningen for alle har jeg forstått for lenge siden, faktisk 1,5 år siden jeg forsto det.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat