Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman
Jag har druckit vin under hela min viktminskning, men jag har aldrig druckit vin på fastande mage. Så här skriver jag i ett bokmanus:
Vin är ganska problemfritt och kan drickas i måttliga mängder under din diet. Men det är några saker som du måste tänka på.
1. På den här dieten jagar vi socker, inte alkohol. Vinet måste alltså vara torrt, söta viner och starkviner är uteslutna. Öl är flytande bröd och kan alltså likställas med socker.
2. Du ska äta något innan du dricker vinet. Ta gärna en bit ost tjugo minuter före maten. Alternativt kan du dricka vinet efter maten. Men det är en så tråkig regel att jag ofta hoppar över den själv.
3. Du går inte upp i vikt av vin, men vin får dig lätt att äta saker som du går upp i vikt av! I medelhavsländerna dricker man betydligt mer vin än vad vi gör. Ändå är man smalare och kanske också friskare. Jag tror inte att man är det tack vare vinet, men det visar att vin och fetma inte hänger samman.
4. Observera dock att alkohol blockerar fettförbränningen i levern. Dricker du vin så minskar du inte lika mycket i vikt som du skulle ha gjort annars. Själv tycker jag att det är värt det.
5. Var också beredd på att du inte kan dricka lika mycket som förut. Alkohol stoppar produktionen av ketonkroppar, just det bränsle som din hjärna utnyttjar när det är brist på socker. Drick gärna vin, men drick det i små doser. Att snabbt dricka en flaska vin är som att få en klubba i huvudet!
Sten Sture
Dette er det samme som Michel Montignac sier, bare at han ikke snakker om ketoner. Prinsippene for bruk av alkohol er det samme.
Muskat