Sv: Farleg feit og berre 15
Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.
Men det jeg ikke kan forstå er hvordan de rundt kan la henne bli så stor? Det skjer jo gradvis og ikke over natta liksom...
*skal sette den på nå og se*
Vel, det finnes sikkert like mange årsaker til at unge blir overvektige som det finnes overvektige unge.
Jeg husker ei jente som gikk en klasse under min sønn her på Ørje.
Hun veide så utrolig mye, hun var så stor at hun ikke klarte å reise seg opp uten hjelp hvis hun falt i skolegården.
Henne feilte det noe, jeg vet ikke hva det heter, men hun hadde ikke normal metthetsfølelse, hun bare spiste og spiste. De måtte sette hengelås på kjøleslapet.
Det hjalp henne å gå på Lindberg, tror også hun begynte med eurodiett.
Men dette var dyrt for familien, de hadde ikke råd i lengden, og trygdekontoret kunne/ville ikke dekke behandling på en linbergklinikk.
Så døde jenta på en utrolig tragisk måte.
Jeg glemmer det aldri. Jeg satt og hørte på radioen en morgen og fikk høre at ei ung jente hadde omkommet i en husbrann.
Moren var inne på rommet for å løfte henne ut, men fikk henne ikke med seg fordi hun var så stor og tung...tror hun var 9 år.
Moren måtte løpe ut.
Det skal nevnes at jenta ikke var våken, sannsynligvis bevisstløs av røyken, og hun sov når det begynte å brenne, så hun merket nok aldri noe.
Hver gang jeg ser gravsteinen hennes så kan jeg ikke la være å tanke på om hun kanskje hadde reddet livet i den brannen om familien hadde fått hjelp av trygdekontoret.
|