Sv: Fedme kan ikke kureres
Det er jo en vanlig påstand at lavere levestandard og overvekt skyldes at usunn mat og halvfabrikata er billigere.
At man er genetisk disponert for å være overvektig betyr ikke at man er overvektig. Men eksponert for de riktige (i denne sammenhengen feil, forsåvidt ) matvarene så må jo dette genet nødvendigvis trigges.
Som tidligere sagt så er jo fettlagring en overlevelseteknikk, at man spiser seg opp et visst fettlager i løpet av sommer/høst, når frukt, bær etc er tilgjengelige, for å overleve en lang og hard vinter med dårligere tilgang på mat. Nå i dag er jo all mat tilgjengelig så godt som hele tiden, og mange av de nyttige funksjonene våre blir som jeg sa tidligere en hemmelse ... .
Jeg bruker forresten metformin mot insulinresistens. Det fordi jeg tross et normalisert blodsukker hadde alt for mye insulin i blodet enn om jeg hele tiden har vært übernøye med kostholdet. Men jeg tør ikke å tenke på hva som hadde skjedd dersom jeg ikke hadde lagt om, da hadde jeg nok vært både diabetisk og gud vet hva i dag. Takk og pris at jeg vet hva jeg vet nå!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|