Trist med skolemat
Dette har jeg skrevet til Min Mening i lokalavisen. Fordi det opprører meg.
"Jeg synes det er trist at det nå kan bli flertall på Stortinget for gratis skolemat. Det koster milliarder å gjennomføre denne reformen. Antall kroner per måltid per elev blir imidlertid svært få. Og med få kroner får man ferdigmat med mye sukker og/eller hvetemel. Argumentet for å innføre gratis skolemat er at god ernæring gir god læring. Absolutt! Men hva er god ernæring? Lærer elevene mer av å spise pasta, pizza, pannekaker og pølser midt på dagen? Nei. Disse fire p-måltidene er både billige og populære, men inneholder ingen næringsstoffer vi trenger for å lære, slik som omega-3 og vitaminer. Jeg kan med stor sikkerhet si at skolematen ikke kommer til å bli ovnsbakt laks med wokede grønnsaker, kyllingsalat med olivenolje, havregrøt med malte mandler, eller linsesuppe med kjøttboller. Hadde det vært så vel, skulle jeg ha applaudert forslaget høylydt. I dag er det 20% av elevene som ikke har med matpakke. Er det så synd på disse få, at vi skal bruke milliarder på å gi alle skolebarn søplemat? "