Vis enkelt innlegg
Gammel 28-10-10, 09:10   #1
Alvedans
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 54
Alvedans er på en erverdig vei

Går ikke ned, begynner å bli desperat

Jeg har insulinresistens. Veide 97 kg for et par år siden, satte da i gang med å kutte ned på karbohydrater etter råd fra diabetesveileder. Gikk litt ned, men ikke særlig mye. Fikk slankepiller, hjalp ikke stort det heller.

For ett år siden gikk jeg inn for LCHF. Da greide jeg gå ned en del til, selv om det ikke gikk fort. Tilsammen gikk jeg ned ca 9 kg. Jeg har siden gått litt opp igjen og har ligget på rundt 90 kg +/- 1-2 kg.

I sommer skeiet jeg litt ut, men ikke noe ekstremt i forhold til hvordan jeg ville ha spist for et par år siden. Var bare vanskelig å få til LCHF på ferieturer, men jeg gjorde så godt jeg kunne og spiste ikke poteter/ris etc.

Etter sommeren; ny innsats. Men jeg går ikke ned, heller opp. I dag viste vekta 93 og jeg har lyst å legge meg ned og grine.

Jeg spiser omtrent slik:

Frokost: Et par små skiver med lavkarbobrød (laget av: egg, CF, revet ost, et par skjeer glutenmel + et par skjeer fiberhusk og f.eks. kokosmel) med fett pålegg (varierer litt, men blir gjerne ost av ulike typer, spekeskinke, fleskepølse etc og smør eller majones til).

Lunsj 1: Omtrent det samme, evt en omelett med ost i, el. egg og bacon. Bruker stort sett 2 egg når jeg lager omelett.

Lunsj 2: Blir gjerne dødssulten etter en stund og spiser da igjen, som oftest noe fett pålegg evt lavkarbobrød igjen (men det er bittesmå skiver, ikke i nærheten av hva en vanlig brødskive ville vært).

Middag: Blir gjerne en av disse: Et par stykker laks, en stor kyllingfilet, karbonadedeig. Tilbehør: Ca 300 gram brokkoli. Saus av CF og krydder.

Småspiser gjerne litt nøtter (mandler, walnøtter), noen småbiter mørk sjokolade (70 %) fordi jeg ofte får lyst på noe godt på ettermiddagen/kvelden. Evt tar jeg en avocado, eller noe pålegg.

Kvelds: Ikke alltid jeg spiser det, men hvis jeg gjør så velger jeg gjerne en skive lavkarbobrød med pålegg igjen.

Jeg steker ting i meierismør. Jeg drikker ca 2 kopper kaffe pr dag (med fløte). Jeg drikker vann og har kuttet ned på kunstig søtt. Skeier av og til ut med en lavkarbo-kake med krem på, men ellers prøver jeg å la det være pga søtningsmidlene.

Jeg tar kosttilskudd (krom + kalium, d-vitamin, kalsium, magnesium, c-vitamindrikk (sånn type man løser opp i vann, står at den er sukkerfri. Kjøpt i Sverige).

Jeg sluttet å røyke for 3-4 mnd siden, men bruker nikotintyggis fortsatt (ca 5 om dagen).

For litt siden økte jeg fettmengden, fordi jeg får høre at det trolig er for lite fett i kostholdet mitt. Jeg føler meg nesten ekkel med tanke på fettet jeg får i meg, men har nå gjort det likevel. Brie, fet gulost, fleskepølse, majones, smør, fløte, creme fraiche og rømme... hva mer kan jeg dytte i meg av fett egentlig?

Tror jeg har fått med meg alt her nå, bortsett fra at jeg ikke er over-aktiv, pga sykdom, så jeg kan ikke påvirke ved hjelp av trening.

Jeg har de siste ukene blitt plaget med ekstremt mye hjerteklapp og er under utsjekking for dette.

Hva gjør jeg egentlig galt? Kan det tenkes at jeg begynner å oppleve mangelsykdommer pga at jeg har levd på lavkarbo så lenge nå? Hjerteklappen er særdeles lite hyggelig, men jeg vet jo ikke om det har sammenheng med kostholdet.

Er det sånn at lavkarbo ikke passer for meg, så lurer jeg veldig på hva jeg skal velge - for jeg legger på meg av den minste karbo-utskeiing.

Håper noen har råd til meg, jeg er både fortvilet og desperat.

Alvedans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat