Vis enkelt innlegg
Gammel 28-10-10, 14:35   #12
Alvedans
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 54
Alvedans er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned, begynner å bli desperat

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Hei Alvedans

Vet det er frustrerende når vekten ikke rikker seg, særlig når man opplever at man er veldig flink med kosten.

Vi er alle ulike og det samme fungerer ikke for alle. Jeg tenkte også på dette med lavt stoffskifte. Ikke nødvendigvis bare fordi du ikke går ned i vekt, men fordi lavt stoffskifte kan gi hjertebank. Det er en endokrinolog med navn Oftebro som er veldig flink. Han er en av Norges dyktigste på stoffskifte.

Jeg stod selv stille i 6 måneder etter først å ha gått ned 12 kg. Var utrolig lei og frustrert. Prøvde å kutte ut diverse partystoppere, men det hjalp ikke meg. Det jeg gjorde som virkelig har fått det til å løsne for meg er flg:

Pr dag:
Karbo: 0 gram karbo (dvs tilnærmet 0 da f.eks egg inneholder bittelitt karbo). Spiser ikke grønnsaker eller fløte, rømme som inneholder karb
Protein: 65 gram protein (tilsvarer 1 gram pr ønsket vekt, min ønsket vekt er 65 kilo)
Fett: 150 gram pr døgn

Før jeg gjorde dette grepet levde jeg i ketose. Selv med mellom 15 - 20 gram karbo om dagen, var jeg fremdeles ganske ofte sulten. Selvom det var langt bedre enn før. Det positive for meg med dette prosjektet mitt er at metthetsfølelsen er veldig forandret. Er mett lenge og spiser maks 3 ganger pr dag. Skulle jeg være sulten mellom måltidene, noe som skjer utrolig sjeldent, tar jeg litt cocosa i kaffe eller te.

Ved dette kostholdet så er jeg blitt kvitt søtsuget fullstendig, og siden jeg også er veldig mett blir alt behov for småspising borte.

Når jeg gikk så vitenskapelig til verks som jeg har gjort nå fant jeg ut at jeg hadde spist lite karb, men for mye protein og for lite fett. Jeg veier nå maten min og opplever det som ikke stressende. Har skrevet ned i en bok hvor mange gram jeg f.eks. kan ha av ulike matvarer til ulike måltider.

Kostholdet blir litt mer ensformig, så 0 karbo blir ikke en varig livsstil for meg. Men det har hjulpet så bra på vekten at det gir motivasjon i bøttevis til å fullføre til jeg er i mål vektmessig. Det går også ann å variere ganske mye, krever bare litt mer av fantasien.

Hvis dette kan være interessant for deg å teste, så hjelper jeg deg gjerne med forslag til dagsplaner.

Jeg synes kostholdet ditt i dag inneholder mye brød, og mye annet småfyll som jeg tror hadde vært enkelt for deg å kutte ved å gjøre noen endringer som gjør at kroppen ikke krever disse tingene lenger.

Hei Matglad!
Takk for svar!

Oj... 0 karber... det høres litt voldsomt ut... Jeg skal kutte ned på brødet, og prøve å øke fettmengden enda litt til. Og snakke litt ekstra med legen min, tenker jeg.

Alvedans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat