Vis enkelt innlegg
Gammel 27-06-04, 00:52   #13
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Men helt seriøst - er det avgjørende å finregne på både karboser og kalorier samt fettmengde hver eneste dag?

Hvis du har lest boka, og følger den og den tillatte matvarelista, er du ikke nødt til å finregne på noenting egentlig. Kun på karber. I klartekst: Hvis du holder deg rundt 20 karber pr dag på induksjon, - OG følger tillatte matvare lista, så er det ikke nødvendig å finregne.... Kaloriene vil da automatisk ligge på et akseptablet nivå. Særlig i begynnelsen der det viktig å telle litt. Hvordan skal du klare å øke karbo inntaket på vedvarende slik boka sier hvis du ikke aner hva du spiser eller hva det du spiser inneholder ? De fleste som spiser slik det står i boka opplever ikke problem med for lite eller for mye fett. Det er derfor det er viktig å lese boka. ALT står der. Spiser du slik boka sier vil du ikke kunne få i deg for MYE fett. 70 % er ganske mye.....

Det er en ny måte å tenke på, når du skal bli vant til at fett ikke er farlig lenger. Dvs. ALT fett er ikke farlig. Vitsen med å få i deg nok fett er "the metabolic advantage" som Atkins skriver om i boka. Det skriver han også at hvis du spiser for lite fett vil ikke kroppen forbrenne fettet på samme måten. Du mister den metabolske fordelen med low carb/high fat. Jeg orker ikke oversette hele kapittelet...... Jeg skiller ikke mellom fetttyper og regner ikke på hva slags fett jeg spiser. Så lenge jeg spiser tillatte matvarer i de begrensningene boka gir får jeg i meg "riktig" fett uansett !

Atkins er ikke en telle kalori-diett

Unntaket: Men dessverre er det slik, at selv om en gjør alt riktig, - så står vekta stille. Du tar ikke av. Da må en gå litt dypere i materien, - og begynne å sjekke at en ikke spiser for lite/mye kalorier i forhold til hva en bruker. Det er en møysomlig prosess. Spiser du for mye tar du ikke av/legger på deg. Spiser du for lite kan kroppen gå i sparemodus fordi den ikke får nok mat.

Det er tre hovedårsaker til at vekta står stille: Du har ikke fulgt boka, - eller du har lav forbrenning - eller du beveger deg ikke nok.

Det er med andre ord litt nødvendig for noen av oss å skule over på hvor mange kalorier vi spiser også..... Mitt problem er at jeg noen ganger spiser for lite..... Men når jeg trenger mer fett/kalorier, hiver jeg innpå noen spisesjeer olje eller Cocosa - eller 1/2 avcado.

Cocosa: Extra virgin Cocosa er kaldpresset fra fersk kokosnøtt/kjøtt. Cocosa for steking er kaldpresset av tørket kokoskjøtt. Dette er IKKE farlig. Det er sundt og har blir brukt som kosttilskudd/legemiddel i mange mange år. Delfiafett som også er kokosfett er FARLIG fett, varmebehandlet restavfall.
MEn - hvis du ikke tror Cocosa er sunt for deg skal du heller ikke spise det.

Hva du kan lese i aviser/nett/ukepresse: Jeg har valgt å ikke lese alle artiklene om farlig lavkarbo kosthold/Atkins. Ene og alene fordi de som skriver i aviser og ukeblader - og på nettet - aldri har giddet å lese hele boka/bøkene og ikke har satt seg inn i hva de skriver om. De uttaler seg på fefil grunnlag rett og slett. De har hørt og tror en masse som de presenterer som fakta - det farligste i denne sammenhengen er ikke dietter, men kunnskapsløse journalister. (De er farlige i alle sammenhenger !)

Enden på visa er at en må velge å tro på NOE. Skal en følge Lindberg må en tro på at det Fedon sier og skriver er korrekt. Skal man følge Atkins må man rett og slett velge å tro at det som står i boka er rett. Det er tross alt over 20 års forskning som ligger bak. Hvis man ikke klarer å tro på det må man finne en annen måte å gå ned i vekt/holde vekta på - og velge å tro på Grete Rohde isteden.......

Vet ikke om alt dette gir noen mening. Det er midt på natta, jeg er stuptrøtt og skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt begynte å skrive !!

Og til sist: Det er ingen som er dumme her - det finnes ikke dumme spørsmål, - det finnes bare dumme svar !!