Opprinnelig lagt inn av Zoë
Men helt seriøst - er det avgjørende å finregne på både karboser og kalorier samt fettmengde hver eneste dag?
Hvis du har lest boka, og følger den og den tillatte matvarelista, er du ikke nødt til å finregne på noenting egentlig. Kun på karber. I klartekst: Hvis du holder deg rundt 20 karber pr dag på induksjon, - OG følger tillatte matvare lista, så er det ikke nødvendig å finregne.... Kaloriene vil da automatisk ligge på et akseptablet nivå. Særlig i begynnelsen der det viktig å telle litt. Hvordan skal du klare å øke karbo inntaket på vedvarende slik boka sier hvis du ikke aner hva du spiser eller hva det du spiser inneholder ? De fleste som spiser slik det står i boka opplever ikke problem med for lite eller for mye fett. Det er derfor det er viktig å lese boka. ALT står der. Spiser du slik boka sier vil du ikke kunne få i deg for MYE fett. 70 % er ganske mye.....
Det er en ny måte å tenke på, når du skal bli vant til at fett ikke er farlig lenger. Dvs. ALT fett er ikke farlig. Vitsen med å få i deg nok fett er "the metabolic advantage" som Atkins skriver om i boka. Det skriver han også at hvis du spiser for lite fett vil ikke kroppen forbrenne fettet på samme måten. Du mister den metabolske fordelen med low carb/high fat. Jeg orker ikke oversette hele kapittelet...... Jeg skiller ikke mellom fetttyper og regner ikke på hva slags fett jeg spiser. Så lenge jeg spiser tillatte matvarer i de begrensningene boka gir får jeg i meg "riktig" fett uansett !
Atkins er ikke en telle kalori-diett
Unntaket: Men dessverre er det slik, at selv om en gjør alt riktig, - så står vekta stille. Du tar ikke av. Da må en gå litt dypere i materien, - og begynne å sjekke at en ikke spiser for lite/mye kalorier i forhold til hva en bruker. Det er en møysomlig prosess. Spiser du for mye tar du ikke av/legger på deg. Spiser du for lite kan kroppen gå i sparemodus fordi den ikke får nok mat.
Det er tre hovedårsaker til at vekta står stille: Du har ikke fulgt boka, - eller du har lav forbrenning - eller du beveger deg ikke nok.
Det er med andre ord litt nødvendig for noen av oss å skule over på hvor mange kalorier vi spiser også..... Mitt problem er at jeg noen ganger spiser for lite..... Men når jeg trenger mer fett/kalorier, hiver jeg innpå noen spisesjeer olje eller Cocosa - eller 1/2 avcado.
Cocosa: Extra virgin Cocosa er kaldpresset fra fersk kokosnøtt/kjøtt. Cocosa for steking er kaldpresset av tørket kokoskjøtt. Dette er IKKE farlig. Det er sundt og har blir brukt som kosttilskudd/legemiddel i mange mange år. Delfiafett som også er kokosfett er FARLIG fett, varmebehandlet restavfall.
MEn - hvis du ikke tror Cocosa er sunt for deg skal du heller ikke spise det.
Hva du kan lese i aviser/nett/ukepresse: Jeg har valgt å ikke lese alle artiklene om farlig lavkarbo kosthold/Atkins. Ene og alene fordi de som skriver i aviser og ukeblader - og på nettet - aldri har giddet å lese hele boka/bøkene og ikke har satt seg inn i hva de skriver om. De uttaler seg på fefil grunnlag rett og slett. De har hørt og tror en masse som de presenterer som fakta - det farligste i denne sammenhengen er ikke dietter, men kunnskapsløse journalister. (De er farlige i alle sammenhenger !)
Enden på visa er at en må velge å tro på NOE. Skal en følge Lindberg må en tro på at det Fedon sier og skriver er korrekt. Skal man følge Atkins må man rett og slett velge å tro at det som står i boka er rett. Det er tross alt over 20 års forskning som ligger bak. Hvis man ikke klarer å tro på det må man finne en annen måte å gå ned i vekt/holde vekta på - og velge å tro på Grete Rohde isteden.......
Vet ikke om alt dette gir noen mening. Det er midt på natta, jeg er stuptrøtt og skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt begynte å skrive !!
Og til sist: Det er ingen som er dumme her - det finnes ikke dumme spørsmål, - det finnes bare dumme svar !!