Vis enkelt innlegg
Gammel 07-11-10, 09:54   #1
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Endringer ifh. til endringer i fettforbrenning etter lang tid i ketose?

Ja jeg lurer på hvordan dere som har vært på ketolysekuren og vært i ketose over ett år eller lengre (med unntak av evt. små sprekker / pauser) opplever progresjon i vektnedgang, endringer i forhold til mat dere ikke lengre tåler, kroppslige endringer som f.eks. å være mere følsom for at kroppen holder på vann o.l.?

Alle svar mottaes med takk.

Litt om meg.
Jeg er ikke veldig overvektig, men når jeg virkelig ville begynne å snu på flisa, våren 2009, var jeg 177 cm og 88,5 kg. Jeg begynte å spise lavkarbo inspirert kost, med mye salat, bønner o.l. Gikk ned flere kg. frem til sommeren 2009.
Hadde da en par mnd. pause der alt kom på igjen, og begynte på ketolysekuren etter sommeren 2009. Jeg har egentlig aldri vært en veldig jojo slanker, men 2 unger har satt sine spor, og jeg er glad i mat.
Saaakkte men sikkert gikk jeg ned til 74 kg. på det laveste rett før sommeren 2010. Målet har hele tiden vært 70 kg.
I sommer spiste jeg lavkarbo, og var stort sett i ketose, men undte meg mye lavkarbo is (hjemmelaget), atkinsbarer, pisket krem med bringebær mens vi hadde ferie et par uker.
Etter sommeren har vekta gått litt opp, og heller vært mere rundt 77 - 78 kg, og jeg har ikke kommet meg under 77 kg.

Jeg opplever at jeg tåler dårligere og dårligere det meste. Vannet binder seg igjen lettere til kroppen, og har litt mere luft i magen, selv om jeg er i ketose. (Dette var jo noe som jeg radikalt ble kvitt når jeg startet med ketogen diett høsten 2009) Spiser lite nøtter og frø, brøderstatning, som jeg mener er partystoppere for meg, sjeldent sukkerfri sjokolade. Men til helgen kjøper jeg en liten kartong med fløte og pisker krem med bringebær.
Jeg ser ikke noen klar sammenheng i forhold til når vekten går opp og ned i forhold til hva jeg har spist. Prøvd dager da jeg nesten drukner i fett, rent fett, der jeg har kjøpt spekk som jeg steker sammen med kjøtt. Spiser generelt mye grønt.

I løpet av året i ketose har jeg kun hatt veldig korte pauser. en uke i julen 2009, muligens litt i sommer der jeg ramlet ut av det, og 3-4 dager på ferie i høst. Ellers har jeg vært konsekvent. Men har ikke direkte begrenset inntaket, som jeg vet noen må gjøre etterhvert.

Er der flere som har denne erfaringen? Og hva gjør dere for å få igang kroppen igjen?
Burde jeg ta en lengre pause og gå over til Lindberg el. lignende? Har egentlig mest lyst til å fortsette med ketolyse, for det er lettere for meg også når det er noe som er lov og noe som ikke er lov, i stede for å bare måtte begrense seg. Jeg trives med maten, og i det store og hele har jeg ikke problemer med å stå i mot karbohydrater her og der.

Min meny sånn generelt:
Hverdag:
Frokost: 3 Kavli ostechips med majones, salt pølse og noen agurkskiver.
Lunch: Stor salat med avocado, fetaost med olje eller dressing / annen ost, litt salte pølser / salmalaks / reker /kyllingbiter. Eller liten salat med muffins av spinat, feta o.l. eller oppsie pizza.
Middag: stekt sopp og aubergine i smør med smeltet ost / blomkolmos med smør / salat med dressing over og nakkekoteletter / annet fettfylte kjøtt.
Kvalds: CC med litt bringebær (sjeldent) / ostebiter / ostechips f.eks. med pålegg.

Drikker minst 3 liter vann i tillegg til en del kaffe og skjeldent og lite pepsi max. ikke sukkerfri saft.

Frokost i helgene blir kraftigere og derfor ikke så ofte lunch. 4 ostechips, 2 kokt egg med smør, osteskiver pålegg, litt grønt osv.
Middag: samme som i ukene.
Kvelds prisket krem fredag og lørdag.

Målet er 70 kg. og da er jeg ikke mager, så jeg opplever jeg ikke har urealistiske mål. Har det ikke veldig travelt, men ønsker jo ikke at vekta skal gå oppover over for lang tid heller. Her er det ikke snakk om å få panikk over at vekta en gang har gått opp 0,5 kg.

Dette ble langt, men håper noen har noen svar til meg. Begynner å bli litt rådløs.

__________________
Tiki
xxxxxxx

Sist redigert av Tiki : 07-11-10 kl 10:05.
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat