Sv: Alle disse søtningsmidlene
Jeg har også lurt veldig på dette, men smaken er så fryktelig forskjellig.
Når jeg gikk på en candida kur for sikkert 10 år siden så ble je anbefalt (tror det het)FOS stevia som fantes i en ganske stor hvit plastboks. Den var blandet opp med et eller annet og fungerte veldig fint. Tror ikke den finnes lenger.
Nå har jeg kjøpt meg en liten boks med ren Stevia og skrekk og gru, den er foreløpig bare brukt en gang. Aldeles gyselig. Kjøpte den på nett. Jeg ser at i de amerikanske lavkarbo bøkene mine blir den brukt hyppig, men blir gjerne blandet med en til to andre søtningsstoffer. Da begynner det å bli litt avansert for meg.
Etter en del prøving og feiling har jeg endt opp med sukrin og sukrin melis. Den fungerte heller ikke for meg i begynnelsen. Jeg husker jeg lagde sjokolade fromasj første gangen og smaken var kald og ekkel og varte lenge for å si det sånn! Allikevel måtte jeg jo spise opp fromasjen og dagen etter kjente jeg den omtrent ikke! Lurer på om den forandrer seg når den får stått litt. Jeg tar alltid mindre enn det står i oppskriftene, aldri mer enn halvparten og det fungerer fint for meg i hvertfall.
Jeg har akkurat prøvd sukrin i marengs (pavlova), må innrømme at jeg var rimelig skeptisk, men det fungerte supert!
Jeg tror kanskje vi må belage oss på å bruke forskjellige typer til forskjellige ting? Sukrin er jo i hvertfall 100 % naturlig og uten karbohydrater så den kan jo være verdt å venne seg til/prøve en gang til.
|