Sv: Det er trist, synes jeg
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
Trist på deg og din søsters vegne. Hva tror du det kommer av?
Jeg tror faktisk ganske mye kommer av hvordan samfunnet har blitt. Det er så utrolig med fokus på hvordan man ser ut ..og da hvor tynn man er. Spesielt når det kommer til min søster, hun sammenligner seg med modeller i blader o.l Vi prøver å si at de er faktisk photoshoppa og hele pakken...og så sammenligner hun seg med vennene. De er mye lavere enn henne, så det sier seg jo selv at de er mindre enn henne.
På meg? En kombinasjon. Jeg ble blant annet mobbet, både på skole og av familie (min farmor og onkel var veldig flink på å fortelle meg at jeg var litt for rund...) allerede når jeg startet på skolen. Det var da det startet for meg + en del andre ting som skjedde i hjemmet. Jeg ble fortalt at jeg var stygg, feit, ekkel. Det er ikke rart at et barn faktisk tror på det når "alle" sier det til barnet. Jeg var 7 år og fikk høre det hver dag..frem til jeg var 16 år. Det ville nesten vært merkelig hvis jeg ikke tok det til meg etter så mange år.....
Nå har jeg jo innsett at uansett om jeg er størrelse 36, 38 eller 42 så er jeg pen. Jeg finnes ikke stygg. Jeg er kanskje ikke verdens peneste, men det streber jeg ikke etter heller. Jeg er pen. Jeg duger som jeg er. Joda, det er jo en grunn til at jeg vil gå ned i vekt, men jeg er ikke stygg fordi om jeg veier 79 kg istedenfor 60-65 kg.. men selv om jeg vet alt det så henger det veldig igjen, de tankene jeg en gang hadde. Jeg sliter fortsatt, daglig, med negative tanker om mitt utseende, men jeg lærer hver dag og det blir lettere og lettere... Det som er viktig for meg nå er å prøve å formidle den beskjeden videre til søskna mine (både jenter og gutter, min 8 år gamle bror hadde ikke lyst å vise seg i badetøy i fjor sommer, fordi en gutt i klassen hadde sagt at han hadde begynt å få pupper (noe som ikke er sant)..så han er veeeldig bevisst på hvordan han ser ut og slikt..på en negativ måte!) Jeg håper at den dagen jeg får barn at jeg klarer å lære dem at de duger og at de er pene - uansett hva.