Vis enkelt innlegg
Gammel 10-11-10, 18:50   #13
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Alle disse søtningsmidlene

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Hmm...får vel prøve å venne meg til sukrin da. Mener dere virkelig at det kan bli mindre søtt om man bruker for mye?

Men skulle fremdeles gjerne ha svar på det om Stevia og det første spm mitt....

Jeg bruker nesten bare Stevia som søtning, bruker noe sukrin også men kunstig søtning (f.eks giften Splenda ) er helt utelukket for meg.

Jeg har brukt Stevia som søtning i mange år og jeg har prøvd mange forskjellige typer fra ulike web-butikker. Min generelle oppfatning er at man får stort sett det man betaler for, dess billigere, dess dårligere kvalitet. Det som de selger på amerikanske nettsider er ofte blandet ut med sukrin, malitol, dextrose/maltodextrin, FOS o.l. for å få ned prisen og for å få et søthetsnivå lignende sukker. Her er det viktig og se om de oppgir innhold for noen av blandemidlene gir jo kh eller påvirker blodsukkeret. En del Stevia har også en merkelig og til dels bitter ettersmak og det vil man jo ikke ha. Ettersmaken er en grunn til at jeg bruker lite sukrin.

Jeg har så langt funnet en veldig ren Stevia (hvit) (den er heller ikke utvunnet vha av ammoniakk) og som jeg ikke synes gir noen bismak. Den får du tak i på http://www.friendlyshop.nu/ i Sverige og de er veldig raske med å sende ut varene. Det tar 2-3 dager før du får det, dersom ikke tollen tar alt for lang tid. En boks på 50g koster 199 SEK, så da slipper du unna moms/toll. Frakten er vel på en ca 30 SEK. Mange synes dette er fryktelig dyrt for så lite, men tro du meg jeg har hatt min boks siden begynnelsen av mars og har over halvparten igjen (og da sølte jeg ut en god slump).

Det kan være vanskelig å dosere denne Steviaen for den er så konsentrert, men bruk en veldig spiss kniv i boksen og ta ytterst lite på spissen for å søte. Det blir litt prøving å feiling i begynnelsen, men begynn med litt og litt. Til te og kaffi har jeg rett og slett fått tak i en liten dråpeflaske der jeg har blandet stevia og vann som jeg kan dryppe i teen. Som sagt du må bare prøve deg frem, bare vær litt forsiktig så gå det så bra så.

Den grønne steviaen de selger er bare tørket steviablader og ikke så søt, men jeg drikker den sammen med urtete for naturlig stevia skal ha en god effekt på bl.a. blodsukkeret.

Lykke til

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat