Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-10, 12:30   #96
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Jarrasann, her.

Gode tips, mam, men jeg er nok ikke overlesset av muskler.
Satser mest på pulstrening med lav intensitet.
Sykle, gå, ski osv.

Hadde jeg veid 90 så ville du nok ment jeg var slank.

Selv er største mål å veie to sifret.

Salt binder vann, trening binder vann. Lavkarbo-kosthold øker nivået av sterkt anabole hormoner som testosteron, IGF-1 og veksthormon, i tillegg til at de føleste for første gang i sitt liv spiser den mengden protein (musklenes byggestener) som kroppen faktisk vil ha. Så ja, du vil legge på deg muskelmasse, særlig i forbindelse med trening*.

Tell kalorier en stund. På lavkarbo-kost kutter man insulinnivået i blodet slik at fett fra fettlagrene blir tilgjengelig for kroppen, senker nivået av katabole stresshormoner og aktiverer flere slike "futile cycles" (f.eks. varmeproduksjon). Dette betyr ikke nødvendigvis magisk vektreduksjon, for om du tilfører mer enn nok energi fra maten har jo ikke kroppen noe behov for å røre fettreservene.

Du vil dog ikke gå opp i fettvekt, og som andre har nevnt: Helsegevinstene er enorme. Det går fint ann å være feit og sunn, såfremt man spiser riktig. Forstår selvsagt at du ønsker å gå ned i vekt også, og her tror jeg litt forsiktig forsøk med kaloribegrensning er nøkkelen. Er ikke alle som kan bruke sult- og metthetsfølelse som en indikator på hvor mye mat som er nok.

*Styrketrening er forøvrig den beste trening for fettreduksjon, tro det eller ei. Time-for-time brenner det like mye energi som hard løping og sykling, og reparasjonen av musklene du har trent koster deg energi i inntil 72 timer etter treninga.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat