Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?
Opprinnelig lagt inn av Jarrasann, her.
Nå har jeg lest boka, dvs det som var å lese bortsett fra oppskrifter.
Du sier jeg ikke spiser etter boka, eller ketogene dietter?
Kan du kommentere det nærmere?
Tror sjelden jeg er over 15 karb om dagen og stixen har alltid fullt utslag, uansett når jeg måler på dagen.
Vann bøttes ned, kosten får knapt blitt fetere.
Jeg spiser nok noe "party" stoppere, men det ville vært så stas med en party starter...:-)
Jeg spør bare igjen har du lest boka skikkelig og forstått det??
Ikke for å fornærme deg eller virke frekk, men det ser ut til på meg at du fokuserer mest på å bøtte ned på med fett og at du spiser mye "snacks" greier som egentlig ikke er måltid, det virker på meg som om du rett og slett spiser for mye og det er også en viktig partystopper. Skaldeman skriver også om dette, han sier at du må ikke innta mer enn nødvendig for da vil kroppen forbruke det intatte fettet i stedet for kroppsfettet. Akkurat slik som ada-emilie skrive om:
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
Skaldemann sier man skal velge fete matvarer, ikke å shotte fett ved siden av.
Det er ikke om å gjøre å spise mest mulig (fett) hvis man skal ned i fettvekt. Når skal kroppen ta av det lagrede fettet om den hele tiden får mer enn nok fra maten til det den trenger? Det er viktig å spise sånn at magen er fornøyd; ikke for sulten eller for mett. Jeg kan skjønne at det er vanskelig å begrense seg hvis man har følelsesmessige behov man ikke vet hvordan stille på annen måte. Kanskje rett og slett fordi man ikke er fullstendig klar over hva det er engang. Å finne ut av det kan du få hjelp til av en terapeut eller spørre deg selv hva du egentlig trenger eller føler og ta vare på dette.
Jeg kan bare signere på det som står ovenfor her for det er en allmenn misoppfatning at på ketogenkost er det om å gjøre å bøtte nedpå mest mulig fett og minst mulig kh og det er det jeg mener med at du spiser "feil". Jeg har selv vært igjennom det og begynte først å forstå hva det dreier seg om da jeg leste bøkene skikkelig. Skaldeman gjentar at man skal spise til man er passe mett (ikke stappa for maten er god) og aller helst skal man fordele maten i 4 like store måltider til dagen, ihvertfall sånn i begynnelsen. Som Ada skriver så kan det være vanskelig å forstå om man er sulten, fysen, trenger trøst osv i begynnelsen. Jeg har måttet jobbe MYE med å gjenkjenne slike følelser ellers blir det rett og slett for mye mat
Det er viktig å forstå Skaldemans forholdstall og kanskje bør du rett og slett lage en diger porsjon med slankekjøttkakene til S, lager du de etter oppskriften får du et bra forholdstall og tro du meg de er mye mer mettende enn egg og bacon. Alt dette står det om i boka. og det er viktig å følge prinsippene for at dette faktisk skal virke.
|