Vis enkelt innlegg
Gammel 12-11-10, 01:30   #56
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned, begynner å bli desperat

Hei Alvedans
Du har fått endel tips her, men det er et par her jeg vil påpeke ekstra som i alle fall hjalp meg ned i vekt.
Jeg gikk opp i vekt på lavkarbo, selv om jeg trente masse. Og det var nok insulinresistensen.
Derfor var det en befrielse å komme meg til en Fedon Lindberg-lege (side du bor i Oslo er Hexenberg og Willumsen gode leger å anbefale). Her kom jeg til en som virkelig forsto hvorfor jeg gikk opp! Og dermed kunne vi sammen legge opp en plan som hjalp for MIN kropp. Jeg gikk igjennom hva jeg spiste, også la vi opp en dagsplan for kosthold tilpasset meg og mine verdier.
Jeg har noe som heter PCOS, og også insulinresistens. Så jeg fulgte prinsippene til Eurodietten (altså lavkarbo OG lavkalori), dvs ikke pøse på med fett som andre retninger har. Eurodietten er forstadiet til Fedon Lindbergdietten kan man si. Men heller ikke med dette gikk jeg ned, og derfor begynte jeg med Metformin. Metformin er ingen slankemedisisn. Slik jeg forstår det så er Metformin et middel som hjelper insulinet til å virke.
Det var en befrielse å begynne med Metformin. Endelig slapp fettet taket. Det gikk ikke fort, men det var en stor forbedring. Nå er jeg 25 kg lettere, normalvektig, ikke insulinresistent mer, og spiser lindbergsk. Og går ikke opp, men fortsatt ned faktisk.

Det som var deilig for meg, var å slippe å prøve å finne ut hvorfor jeg ikke gikk ned selv om jeg gjorde alt korrekt. Det var ikke snakk om partystoppere, men faktisk kroppen min som niholdt på fettet!

Så dette er faktisk tips som er verdt å merke seg:
Lindbergklinikken
Metformin
eventuelt Eurodiett.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat