Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin
Vel, jeg har prøvd min egen variant uten brødbakemaskin. Jeg ble litt skuffet. Det hevet seg nesten ikke.
2.5 dl lunkent vann
3 ss olje
1 egg
80 g glutenmel
20 g kruskali
45 g linfrø
45 g sesamfrø
60 g soyaprotein
30 g mandelmel
1 splenda
1 stor ts honning
1 liten ts salt
1/2 pk tørrgjør
1 ts bakepulver
Linfrø og sesamfrø ble knust litt i mixer med kniver. Alt blandet sammen. Ble en ganske fast kule som slapp bollen. Heve 30 min.
Knadd godt, formet til et mini-brød og lagt i form. Hevet 2 timer. satt i kald ovn og stekt 30 min, det var så lite at jeg ikke tror det trengte mer. Ovnen satt på 200 grader.
Jeg fikk dessverre ikke tatt noe nøyaktig tid for stekingen.
Det var overhodet ingen heving på de 2 timene det stod lunt. Ingen hevning i ovnen. En minimal heving de første 30 min. Til tross for både gjær og bakepulver. Jeg hadde håpet at honning var godt nok for å starte gjæra. Kanskje ikke. Kanskje det var for fast røre. Kanskje det skulle stå over natten. Kanskje jeg blandet for mye. Det ble for tungt? Jeg prøvde å ha så mye frø i så jeg kunne minske mengden soyaprotein.
Sett på den positive side, det henger godt sammen og smaker bedre enn ventet. Selv med soyaprotein. Jeg må innrømme at hadde jeg klart å få det til å heve seg litt, så ville jeg vært fornøyd.
|