Har bestilt Stevia-tabletter fra Tyskland
Jeg har bestilt Stevia-tabletter fra Govinda Naturkost Tyskland. Håper de går gjennom tollen...
Mattilsynet har en egen side om stevia, hvor det bl.a. står at den ikke er tillatt å selge i Norge. Når/hvis den blir godkjent av EU-kommisjonen vil den automatisk også bli godkjent i Norge ettersom vi er medlem av EØS.
Siste søknad var i 1999, men den var ikke godt nok dokumentert. For øyeblikket foreligger den ingen søknad (i EU/EØS) om å få godkjent steviosid (selve virkestoffet) som tilsetningsstoff i matvarer, så stevia er mao ikke tillatt å selge i noen EU/EØS-land.
Stevia har vært brukt av millioner av japanere i mer enn 30 år, uten at det har vært rapportert skadevirkninger, og det er god nok dokumentasjon for meg.
Jeg måtte bestille 4 bokser så jeg kom opp i minimumgrensen for kjøp (20 Euro). Portoen ble like mye som varene, så hver boks koster meg kr 80,- (25 øre/tablett). De fører stevia i flere varianter, også som pulver og blader.
Det står ikke Stevia på boksen, men "ekstrakt fra bladene til planten Rebaudian bertoni”. Sikkert for at den lettere skal slippe gjennom diverse grensekontroller.
Det er Govindas boks som er avbildet i artikkelen om stevia på Wikipedia, så det tar jeg som ytterligere et kvalitetsstempel.
Jeg googlet firmaet og det ser ut til å være en stor, seriøs aktør i bransjen. De står bl.a listet opp som importør/produsent av organisk helsekost.
Jeg bruker kun søtningsmiddel til te, så nå får jeg nok til de neste 1200 koppene .
24.11: De kom seg gjennom tollen. Virkestoffet kan visstnok også brukes i kosmetikk, så forsendelsen var merket med dette.
Sist redigert av ArnsteinB : 25-11-10 kl 17:18.
Årsak: Oppdatering
|