Rask tur innom… (Kommer aktivt tilbake senere. Lover (Jeg er nettopp ferdig med boken ”Neanderthin” av Ray Audette og har nå startet på ”Fantastic Voyage” av Ray Kurzweil. Men det er en annen tråd.) Gikk nattravn her forleden sammen men en fysioterapeut fra OL-Toppen. Vi pratet selvsagt trening, kosthold og lignende. Ref. diskusjon her i forumet så spurte jeg om hans syn/erfaring på langvarig hard kondisjonstrening. Jeg viste til min vanligvis 1 time og 40 minutter trening 2-3 ganger i uken og om spurte om det ville ”redusere muskelmasse”. Først fikk jeg et ”forbløffet” ”Å hvor har du det ifra?” spørsmål og så fortalte han at det ikke stemte i det hele tatt. De fleste som trente i OL-Toppen trente godt over 20 timer hver uke og det var ikke snakk om at det kunne redusere muskelmasse. Derimot kunne han ikke anbefale maratonløp, da det egentlig er for langvarig for kroppen, men ca 1,5 time hard kondisjonstrening 2-3 ganger i uken er ikke noe problem. Spurte også om hva han anbefalte for vektnedgang ;-) Ref. styrketrening og/eller kondisjonstrening. Fikk ikke noe orakelsvar der… Det var vel ikke så relevant problemstilling i OL-Toppen Men han fremhevet kondisjonstrening for å bygge en grunnform og la trykk på at av de over 20 timene trening i uken så ble majoriteten av tiden brukt til kondisjonstrening. Med spesialtrening for de enkelte øvelser oppå den grunntreningen. (For treningsfolk her i forumet: Han nevnte også forsøk som nå gjøres i Trondheim med intervalltrening av en helt annen type enn en vanligvis tenker på i forbindelse med intervalltrening. Det er snakk om løping med korte spurter med MAKSIMAL innsats og så rolig løping til en hadde tatt seg inn igjen og så en superspurt igjen osv. Det så ut til å være den mest effektive formen for grunntrening de hittil hadde prøvd.) Spurte selvsagt også det med lavkarbo kontra karbohydratrikt kosthold. Ikke noe fasitsvar her heller… Det berømmelig ”normalt allsidig kosthold” var svaret. Fikk inntrykk at problemet var heller å få i seg nok mat enn hvilken type mat. Selvsagt proteiner for musklene, men hva drivstoffet (for trening) skulle være var mer åpent. Relevansen mellom hva OL-Toppen utøvere gjør/spiser og vi her i forumet trenger kan nok diskuteres, men det som var viktig for meg personlig (og for andre her også?) var at 1,5 time trening 2-3 ganger i uken med puls på ca 80% av maks puls var en helt sunn og grei trening. Ja kommentaren hans var at den som var imot det antagelig ikke orket det og brukte sunnhet som vikarierende argument for å slippe Ps. Glemte å spørre om det var greit å referere til han i et åpent forum. Derfor ikke noe navn.