Sv: Sjokoladepålegg som er sunt ;)
Jeg husker at min mormor brukte å lage sjokoladepålegg til oss ungene da jeg var liten. Hun brukte fløte og kakao og sukker. Si ca en teskje kakao og to teskjeer sukker i en kopp, så hadde hun oppi en fløteskvett og rørte fort med en teskje til fløten ble til krem... Jupps, det GÅR an, jeg har prøvd. Det tar bare litt tid... Hun lagde ikke mer om gangen enn denne koppen, det ble nok til et par-tre brødskiver til frokost. Og man må smøre på et skikkelig lag ellers smaker det ikke så mye.
Jeg har ingen mål på dette, det går liksom på slump. Men hun brukte dobbelt så mye sukker som kakao. Jeg utviklet denne en smule til mine barn, brukte melis i stedet for sukker og en bolle og ballongvisp (eller mikser hvis jeg var ekstra lat) Og fløte... mmmm... Hadde jeg spist brød så skulle jeg prøvd en lavkarbo-variant i helgen.
Så da går det sikkert an å ha ca en liten spiseskje kakao, en spiseskje sukrinmelis og en god dæsj flytende natren i en bolle med øh... litt fløte - 1,5 til 2 desiliter kanskje? Og så tar man ballongvispen og visper til fløten er krem. Vips! Sjokoladepålegg uten sukker 
Den holder seg ikke så lenge i kjøleskap, et par dager kanskje. Det er jo krem dette 
|