Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-10, 16:35   #6
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Vel, programmet v/UiO er jo et 5-årig masterprogram hvor de 3 1/2 første semestrene (altså 1 3/4 år) er sammen med medisin- og odontologistudentene. Så her er det jo endel basalfag og medisinske fag i starten. Det er også (dessverre?) ganske vanskelig å komme inn, da de tar inn ca 20 stykker i året, og det kreves at man har 3kj, 2fy og 2mx eller tilsvarende fra videregående i tillegg til at karakterene for det meste må bestå av 6'ere.

Atlantis har ikke de samme opptakskravene. Her trenger man kun studiekompetanse eller realkompetanse (og har man ingen av delene er det ikke helt umulig å komme inn allikevel). Første året består av et semester anatomi/fysiologi og et semester med sykdomslære, så det er først på 3.semesteret at man begynner med ernæringslære.
Jeg måtte gå over på nettskolen på Atlantis i år, da timeplanene ikke gikk opp, og er fornøyd med opplegget. Man har tilgang til videoforelesninger i alle emner og lydfiler til iPod'n (så da kan man ta med seg foreleser ut på tur/på bussen e.l.) i tillegg til masse interessant stoff og oppgaver, og frihet til å sende mail til de som er ansvarlig for undervisningen når man skulle støte på et spørsmålstegn.
Men begge disse skolene mener jo at det "vanlige norske kostholdet" er det sunneste (foreløpig ihvertfall).

Jeg synes som sagt at Medisinfagskolen høres veldig interessant ut. Den er jo helgebasert, som passer bra for mange, og kvaliteten på de fleste foreleserne er jo førsteklasses!

Dessverre vil man kanskje ikke ha like stor slagkraft med den utdanningen (og forsåvidt den til Atlantis o.l.) som ved en master i klinisk ernæringsfysiologi, men hvis man først og fremst ønsker å hjelpe mennesker i det daglige, tror jeg det vil være et lite problem. Det viktigste er at man er nysgjerrig og leser alt man kommer over av bøker/forskning om temaet. Det meste jeg kan har jeg ikke lært på skolebenken for å si det sånn

Uff, jeg eier visst ikke egenskapen "å fatte meg i korthet"...

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat