Vis enkelt innlegg
Gammel 22-06-05, 01:04   #1
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Fedons utsøkte ostekake

FEDONS UTSØKTE OSTEKAKE

10-12 stykker

Sitrongele:
1 dl Fun light sitron/lime
1 1/2 dl vann
5 plater gelatin

Bunn:
100 gr havregryn
1 ss fruktose
100 gr mandler
50 gr smør

Ostekrem:
2 1/2 dl sitrongele (se over)
3 dl kesam 1%
200 gr (1 beger) kremost naturell light
2 ss fruktose
1 dråpe vanilje essens
2 dl kremfløte
1 ss sitronsaft

Serveres med bærsaus, appelsinfileter pg sitronmelisse

Lages i springform 24-26 cm

1. Sitrongele: Bløt gelatin i kaldt vann i ca 10 min. Klem ut vannet og smelt gelatinplatene i 1/2 dl kokende vann. Bland sammen 1 dl saft og 1 dl vann,tilsett gelatin blandingen. Settes kaldt til den nesten begynner å stivne.

2. Bunn: Rist havregrynene i en tørr panne sammen med fruktose til de begynner å bli gylne. Avkjøl. Kjør havregryn og nøtter i fooprosessor. Tilsett smør slik at deigen samler seg. Press blandingen i bunnen av springformen.

3. Ostekrem: Bland kesam, ost, fruktose og vaniljeessens i en bolle. Stivpisk kremfløten. Bland alt forsiktig sammen med geleen og fordel kremen utover nøttebunnen. Sett kaken kjølig minst 1-2 timer før servering.

Rå bærsaus

200 gram bær
25 gr fruktose
1/2 dl vann

1. Kok vann og fruktose til lake og avkjøl. Mos bærene og press den gjennom en sikt for å få ut steiner og skinn.Smak til bærsausen med sukkerlake.

Nilles bearbeiding:
Fant ikke sitronsaft i butikken, kjøpte appelsinsaft isteden. Det var MEGET vellykket. Nytt og friskt. Appelsingele !!

Brukte 100 gram valnøtter (istedenfor havregryn) og 100 gram mandler (kjørt i hurtigmikser) i bunnen sammen med smør, Splenda og litt kanel - også veldig vellykket.

I ostekremen brukte jeg selvfølgelig vanlig Philadelphia, 2 ss Splenda isteden for fruktose og 1 ss friskprese appelsinssaft + litt revet skall isteden for sitron.

Til sammen ble dette mye mindre karber enn originalen - 1,5 karber pr stykke (totalt 12 stk i hele kaka).

Som bærsaus hadde jeg 4-5 jordbær som jeg kjørte sammen med ca. 200 gram bringebær. Smakte til med splenda. Det ble altfor mye saus selvfølgelig, men sønnen min spiste den med skje !!

Nå lager jeg denne og Key Lime kaka annenhver gang for litt variasjon. Men sitronvarianten lager jeg aldri lenger......

Sist redigert av Nille : 06-05-07 kl 13:42.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat