Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-10, 12:06   #4
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Hvordan motivere meg selv til å starte igjen?

Opprinnelig lagt inn av Mona_K, her.

Jeg tok meg en helgepause som har vart noen uker nå.. jeg kjenner at når jeg har tatt meg en pause så er det ekstremt vanskelig å motivere meg til å gå tilbake på lavkarbo og jeg kjenner at jeg blir deprimert av det.. Jeg skulle atter en gang begynne med ritalin og legen sa at siden jeg ble så svimmel sist gang så burde jeg vente med lavkarboen... Probelemet da er bare at siden jeg fikk så angst av ritalinen så tør jeg jo ikke ta pillene mine.. og det har heller ikke blitt til at jeg tar å spiser riktig .. jeg ser at vekta kryper opp igjen til 96 (6kilo på 3 uker) og jeg sitter alikevel å trykker i trynet med sjokolade og kaker.. hodepinen min er tilbake og jeg er bare deppa og teit.. teit fordi jeg vet så mye bedre en å bare sitte her å spise dritt ..Noen tips om hvordan gjøre overgangen bedre? og lettere å motivere meg?

Jeg lurer på om du kan si litt mer om bakgrunnen for at legen ønsker at du tar Ritalin?

Depresjon og å "trykke seg selv ned" vet jeg dessverre alt for mye om. Når jeg ble satt på lykkepiller, så fikk jeg bare mer problemer. Jeg har hatt lavt stoffskifte fra jeg var i 20-årene. Det er ganske skjeldent hos unge, men ikke umulig.
Vitaminmangel kan også gi depresjon og mangel på tiltakslyst. Alt blir et ork. Jeg håper du har noen hos deg som kan støtte deg... følge deg til legen og kreve at du blir grundig utredet. Lavt Stoffskifte, jernmangel, vitamin B12, vitamin D3 burde skjekkes og du skulle ha verdier godt oppe innen normalområdene.

Jeg tror du vil få mindre hodepine på lavkarbo. Men du må regne med noen uker med plager før kroppen har stabilisert seg. Dessverre kan det bli ekstra tungt siden du allerede er nedkjørt. Hvis svimmelhet var den eneste bivirkningen du hadde, så bør du tenke over om du kan gjøre det annerledes denne gangen. Alltid ha med en vannflaske og en pose med valnøtter uten skall f.eks, for nødhjelp hvis du føler deg svimmel. Og passe på at du spiser nok til måltidene.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat