Sv: Hva kan hindre deg i å gå opp igjen slik så mange gjør etter slanking?
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Hun ønsker å formidle at det går an å bli overvektig bare fordi du har blitt overvektig - for noen, ikke alle. Uten at det ligger noen spesiell årsak bak det. Vanskeligere er det ikke.
Jeg levde på baguette, cola og pølse på shell-dietten. Ispedde dette litt potetgull og sjokolade og lite vanlig mat. Jeg har tenkt og tenkt og tenkt på dette, og vettu hva, det INGEN spesiell årsak bak at jeg spiste sånn bortsett fra at jeg HATER å lage mat selv. Og det gjør jeg fortsatt i dag . Fortsatt handler jeg mesteparten av min mat ferdiglaget nettopp av denne årsaken, forskjellen er nå at jeg handler mye salat og mye rent, grilla kjøtt istede for f.eks lasange eller lapskaus.
For mange som lever sånn så er det ene og alene årsaken at man rett og slett ikke gidder å lage mat selv, dessuten smaker sånn mat mye bedre og det tar mye kortere tid.
Man må ikke analysere spisevaner og levesett opp og ned i mente, noen ganger er det enkle det beste, nær sagt. Det er selvsagt tragisk for de som ikke greier å kontrollere seg når de spiser karber. Jeg syns det er veldig vondt på deres vegne, for karbohydrater er dessverre veldig godt. Men det at noen har denne cravingen må ikke forskyves på alle andre overvektige.
Personlig greier jeg å kontrollere meg og gå ned i vekt på høykarbo også, og karbohydrater metter ekstremt godt på meg. Jeg spiser ikke mye karbohydrater til daglig for jeg greier ikke å trene på det drivstoffet, dessuten vet jeg jo at det ikke er bra for meg. Noen her responderer jo helt utrolig dårlig på karbohydrater, og det er egentlig litt surt for det utelukker en del fra kosten. Noen her responderer dog ikke i det hele tatt eller veldig godt på karbohydrater uten cravings. La dem ha det uten å få ett "sykdomsstempel" trødd over huet
Det skjønner jeg også, men jeg skjønner ikke hvorfor det blir diskutert her? Fokuset blir jo helt dreid vekk fra HI. Det var ett innlegg hvor jeg i alle fall oppfattet det som at det var så enkelt å kutte ut litt pizza og cola og å bevege seg mer. Han må selvfølgelig kunne ytre dette på egne vegne, og det er jo bra at det er såpass enkelt. Men jeg svarte bare at det nok ikke er så enkelt for min del. Jeg kan ikke lese utfra noen svar her at vi mener at han bør granske sjela si og finne andre og vanskelige årsaker?
Men det viktigste er jo å finne ut hvordan man kan holde vekta, og at de ulike måtene kan være av interesse for andre.
|