Hvorfor bruker så mange kunstig søtning?
Hei!
Jeg er ganske ny på dette forumet. Jeg ble så glad da jeg fant det, og tenkte "endelig noen som tenker i samme bane som meg"
MEN ... splenda, natreen, sukralose, aspartam ... Dette er jo kunstige søtningsstoffer som er kreftfremkallende og direkte skadelig for kroppen! Visste dere at Splenda/sukralose er laget av SUKKER og tilsatt KLOR? 
Dessuten tuller mange av de med blodsukkeret, så det blir vanskelig å bli kvitt søtsuget (som vel må være målet??)
Jeg mener ikke å peke nese her, men jeg ble bare så overrasket. Jeg trodde lavkarbofolk var opptatt av å ta vare på kroppen sin, ikke bare telle karber... Fun light, produkter uten sukker, lettprodukter osv - sjekk innholdsfortegnelsen neste gang! Det inneholder nesten garantert sukralose eller aspartam.
Det finnes SÅ mange naturlige søtningsmidler der ute som smaker sinnsykt godt, som har lav GI og ikke er skadelig for tenna.
Jeg nevner:
- Palmesukker (istedet for brunt sukker, smaker nydelig karamell)
- Palmenektar (istedet for sirup til pannekakene)
- Yaconsirup (istedet for honning, sirup, karamellsaus, osv)
- Yaconpulver (jeg bruker i hjemmelaget sjokolade f.eks, gir nydelig smak)
- Steviapulver (veldig søtt, så det holder med en liten dæsj)
- Steviadråper (kommer med mange smaker, til å søte usøtet yoghurt, te osv)
- Sukrin/sukrinmelis (omtrent som sukker)
- Dadler/banan/frukt (til hjemmelaget konfekt, smoothies osv)
- Agavenektar kan også brukes istedet honning, men det er litt strid om hvor sunt det er for blodsukkeret. Det er i alle fall bedre enn sukker og kunstig søting! 

|