Vis enkelt innlegg
Gammel 24-11-10, 13:54   #41
-marie-
Medlem

-marie- sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 46
-marie- er på en erverdig vei

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av mygg, her.

Asiatisk kost

Vil du ha et hjertevennlig kosthold, har du også noe å lære av asiatene. Både kinesisk og japansk kosthold er basert på planter. Grunnstammen i hverdagsmaten er ris og soyaprodukter og forbruket av kjøtt minimalt. Høyt forbruk av fisk er typisk for Japan.
I Japan bor det 127 mill mennesker, og levealderen er blant de høyeste i verden, de ligger som nummer 5. Dette stemmer jo overhodet ikke med hverken det ene eller det andre. Har ikke hørt om store misdannelser pga av soya, ei heller hormonforstyrrelser. Tynne og slanke er de fleste også, og friske. er det noen som har forklaringen? Har det med gener å gjøre? Tåler asiatiske mennesker ris og soya, men det gjør ikke vi?

Så vidt jeg har forstått og lest meg frem til så spiser asiatene kun litt soya som garnityr/saus/av og til som tofu. De spiser lite og ikke hver dag. Men dette er høykvalitets soya som er fermentert, ikke industrielt bearbeidet slik den vi får kjøpt.

Soyaproteinet som finnes i så mange matvarer (bla. leverpostei og mange halvfabrikata) er et avfallsprodukt fra margarinproduksjon, og dermed sterkt bearbeidet. Soyamelken vi får kjøpt er ikke fermentert/gjæret. Den soyaen vi får kjøpt har ofte et misforhold mellom de essensielle fettsyrene (ja de har alle, men ikke riktig balanse) og dermed kan det medføre div uheldige effekter på kroppen vår. Et av dem var for mye homocystein (eller noe sånt, bare arrester meg om jeg tar feil her) som er kjent for å øke risikoen for hjerte/karsykdommer... Hmm, har ikke fått med meg alt her kjenner jeg, men hodet er fullt av snørr og gørr, er hjemme syk i dag. Da funker ikke hjernen som den skal