Sv: En liten soya-diskusjon...
Jeg leste en plass (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå) at pga av at kumelk er homogenisert og pasteurisert er den på en måte "ødelagt" og derfor vil ikke kroppen vår klare og utnytte næringsstoffene. Det at vi skal drikke melk eller spise ost for å dekke kalsiumbehovet er egentlig en hype fra meieribransjen. Vi har jo en ganske så stor forekomst av laktoseintoleranse i dette melkesupende landet. Forfatteren som skreiv dette anbefalte faktisk at dersom man skulle ha kumelk burde man absolutt få tak i ubehandla melk, altså melk rett fra kua (eller tanken som jeg sier ), eller la vær og drikke melk
Selv drikker jeg latte med soyamelk av og til så lenge jeg er på strikt lavkarbo, men kommer til å gå over på mandelmelk eller havremelk når jeg er mer på generell lavkarbo. Bruker overhodet ikke soya ellers siden jeg har lest en del om de negative effektene av soya. Dessuten kunne guiden som vi hadde i Japan fortelle oss at asiatere spiser ikke så mye soya som vi tror (bare litt av og til), for "alle" vet jo at soya er, det som hun kalte, "anti-food". Ser at dette begrepet også blir brukt i den ene artikkelen, antinæringsstoffer.
Tror nok jeg ville revurdert å gi barn soya for det blir jo advart over hele linjen mot å gi barn for mye soyaprodukter så jeg ville nå heller prøvd å gi havremelk, rismelk, mandelmelk, quinoa (amaranth)melk o.l dersom du absolutt må ha noe melkeaktig. Kalsium kan man jo få gjennom grønne bladgrønnsaker, fisk, mandler m.m. (se her f.eks)
|