Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-10, 21:49   #29
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Den aller første barnematen

Hei,
Jeg har også foret mitt barn med mat fra 4 mndr alder, han var interessert før og. men da skjønte jeg at han ville spise, ikke bare henge i koppen/tallerkenen/skjeen.

Og han har fått bare mme pga brystreduksjon, og blitt fin, sterk og smart som bare det.

Selveste Gro Nylander sier vel at MAMMingen er viktigere enn ammingen, det er som på fly: ta oksygenmasken på deg selv før du hjelper barnet. Nemlig.
Altfor mye prat på helsestasjon (og nettet! *ser strengt rundt*) som bare gir dårlig samvittighet og ikke bidrar til noe oppbyggelig. Veldig mange helsesøstre skulle henvist til ammehjelp med en gang og holdt seg til å skrive ned vekt og lengde ellers.

Over til barnet mitt og maten. Etter 4 mndr, når den første grøten ikke kom ut igjen har han fått smake på alt han har vist interesse for. Dette går bra når man ikke har godteri eller pottis stående fremme...

Han fikk mye avocado, sikkert den same hirsegrøten i flak, speltgrøt også fra holle med fruktpure og litt olivenolje, søtpotet, agurk og eple - han fikk tenner tidlig og har aldri satt noe i halsen så jeg har gitt han ting i biter alltid. Og itillegg smake på alt, vi drikker veldig lite alkohol også, og aldri brus heller, så han har alltid fått smake ut av glass og kopper. Viktig å smake på ikke opplagt gode ting også, så får man heller spytte ut. Målet er at han skal ville smake på nye ting, for det kan jo være godt?

Han er fire nå og spiser all slags fisk, helst rå laks :-) gjerne salat,blader altså, erter, aspargesbønner, brokkoli, og blomkål.
Vi snakker stadig om å finne frem videokamera og ta opp, for å skjemme ham ut i konfirmasjonsalderen...

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat