Opprinnelig lagt inn av Nille
Må nok ta en samtale med fysioen min igjen jeg. (Har gått til behandling/trening hos fysioterapeut ganske lenge på grunn av brudd i ryggen + etterfølgende prolaps). For jeg har fått ro-øvelsen som en del av behandlingen/programmet mitt... i maskin altså. Men med rett rygg og ikke noe "pressing" bakover. (bruker bena å skyve fra med og trekker armene inn mot kroppen).
Og flere av ryggøvelsene jeg gjør (med pilates) gjøres sittende.
.... nå skjønner jeg ikkeno - hvordan kan jeg ha blitt så mye bedre da, hvis øvelsene mine er feil ?? 
jeg tror egentlig at det "kommer ann på"... fysioen min på lerkendal ville egentlig at jeg skulle ta en øvelse der jeg satt, og pressa ryggen bakover.. håper du skjønner hvilken øvelse jeg mener.. men den øvelsen har kiroen i bergen forbudt meg... jeg tror kanskje at det har noe med hvor dårlig man er.. for det er jo en del ting de med veldig dårlig rygg ikke bør gjøre, som feks å trene ryggen med vridning(den øvelsen man sitter i ro med beina, og så roterer man overkroppen), der er det jo både vridning og sitting.. mens disse øvelsene er jo ikke noe problem for de som er bra i ryggen. jeg hører iallfall fysioen min av og til si om øvelser at "nei, den er nok litt for tung for deg ennå".
jeg har (ikke så mye nå lenger), og har hatt problemer med noen skiver i korsryggen. jeg klarte ikke å sitte i det hele tatt for det var så vondt. jeg kunne ikke en gang sitte når jeg spiste.. og så vidt jeg har forstått er det å sitte veldig belastende for ryggen. men jeg tror egentlig ikke at det er noe fare å gjøre sittende ryggøvelser så lenge man ikke får vondt, og gjør øvelsene kontrollert.
men egentlig så trener man vel ikke ryggen så mye ved roing? eller hm.. jeg tar kanskje feil nå.. man kjenner det vel.. og må jo holde den rett.. mitt problem var vel helst at jeg måtte sitte.. og sitte med beina krøket. og jeg sitting er generelt ikke bra for meg..
et tips når man har vondt i ryggen(korsryggen) er å sitte høyt. man skal sitte så høyt at hoftene er høyere oppe enn knærne
http://www.kiropraktorklinikken.org/index.html
jan arve borge er kiropraktoren mn
silje
|