Vis enkelt innlegg
Gammel 29-11-10, 11:10   #1
moreheavygravy
Medlem

moreheavygravy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 39
moreheavygravy er på en erverdig vei

Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Spørsmålet står vel ganske greit i tittel, hvorfor er det tilsynelatende sånn at lavkarbodiett er favorittkostholdet til personer med alternative tilbøyeligheter? Dette er en ganske uvitenskaplig observasjon, men både i bladene mat og helse og VOF (Vitenskap og fornuft) er jo lavkarbofilosofi og alternativt vås uten rot i forskning blandet sammen i en skjønn forening. Lavkarbo har messestands på alternativmesser, og listen fortsetter.

Jeg har to hypoteser til hvorfor det kanskje vil være sånn
1) Folk som tyr til LCHF (eller liknende) har langvarige negative erfaringer med helsevesenet. Dette gjør at de er mer interessert i alternativ medisin, og kanskje andre alternative ting også. (dette er vel dette jeg tror er mest sannsynlig)
2) Lavkarbere er mer ukritiske, godtar dårligere vitenskaplige begrunnelser og er derfor mer tilbøyelige til å være alternative.

Men jeg aner ikke. Derfor vil jeg ha innspill! Masse!

For å få kredibilitet og å bli respektert for sine valg skulle man jo tro at LCHF (spesielt disse, de annonserer også på alternativ.no) og andre lavkarbofilosofier hadde hatt godt av å skygge unna ionisert vann, helbredelse med krystaller og himalayasalt, så hvorfor er koblingen der? Burde ikke lavkarbobevegelsen være mer opptatt av å strekke ut en hånd mot den allerede etablerte vitenskapen?

Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat