Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?
Jeg er også av den oppfatningen at alternativt interesserte, er mer tilbøyelige til å velge å være vegetarianere og spise makrobiotisk og rå mat.
Jeg tror heller at noe av denne sammenblandingen skyldes at særlig D. V. Poleszynski ønsker å demme opp for denne trenden. Han ønsker å vise at det er mulig å ta hensyn til vår arts evolusjonære historie og spise kjøtt, selv om man er alternativ. Jeg er vel ikke helt overbevist om effekten, men han prøver i hvert fall.
Selv har jeg blitt mye mer alternativ etter at jeg begynte med lavkarbo, men det er slett ikke alt jeg "kjøper".
At et blad som har kalt seg "VOF" ut fra ordene vitenskap og fornuft, skriver om slike ting som ionisert vann, er kanskje med på å undergrave budskapet til bladet. (Jeg har ikke lest det selv.)
Forlaget Lille måne som ga ut bøkene "Bedre uten brød", "Det store kolesterolbedraget" og "LCHF..." har også mange alternative bøker av ymse slag. Før jeg selv ble åpen for alternative livssyn, var det med på å diskreditere lavkarbo for mitt vedkommende.
Så jeg ser noen uheldige virkninger av dette, men jeg kan også forstå at et blad som tar for seg en type alternativt budskap, som kosthold med få karbohydrater, kan være interessert i å spre åpenhet om andre helserelaterte oppfatninger. Og at et forlag ønsker å satse på mer enn én type bøker.
Dessuten... det kan være at mange får hjelp nettopp av noe som noen andre er overbevist om er humbug. For mange kommer nettopp lavkarbokosthold i den kategorien.
|