Opprinnelig lagt inn av guro
Avgifting og Detoxx
I min jakt på helbredelse for min ME, har jeg lastet ned to bøker fra nettet av personer som har helbredet seg selv. Kuren er avgifting av kroppen. Og jeg oppfatter dette som relevant for mange flere en ME pasienter. Derfor denne melding.
Ayurveda og rensekurer er veldig spennende! Og absolutt relevant for de fleste som vil ha god helse!
Sitat:
Den ene brukte en ayurvedisk reksekur. Den besto av en 2 uker intensiv avgifting, deretter en gjennoppbygginsfase, og så ny rensekur. Dette gjentas et antall ganger. Intensivkuren er basert på varmt kokt vann, lavglykemisk-vegetarkost, en spesiell urtekur, tarmskyllinger, massasje og dampbad samt meditasjon, yoga og akkupressur. I gjennombygginsfasen spiser man mer vanlig lavglykemisk/lavkarbo, gjærfritt. Alle råvarer skal være mest mulig organiske = giftfrie.
Dette høres veldig spennende ut!
Sitat:
Den andre brukte en amerikansk kur kalt Detoxx. Her fjerner man først amalgam, og selve kuren kan vare 2-3 måneder. Man spiser ’no-carb’, jeg antar det betyr ketose, og organisk. Man tar en mengde tilskudd av urter, alger og andre ting – blant annet binder disse til seg tungmetaller. Tarmskyllinger, leverskylling, badstu, massasje, lymfedrenmasje, positive tanker. I tilegg påpekes vikigheten av søvn og mosjon under kuren. Kuren må gjøres under veiledning av profesjonelle.
Jeg får alger av tannlegen min når han fjerner amalgam. Litt morsomt i grunnen, først må jeg "tygge" grønnt algepulver, så får jeg en sånn stor gumidings rundt tannen og ut over munnen så ikke noe skal lekke ut, og så får jeg alger igjen etterpå.
Sitat:
beskriver han en mengde kilder til forurensning; mat gjennom industriell prossesering/sprøytemidler embalasje etc,
Det beste både for miljøet og oss selv er å spise økologisk og mest mulig råvarer (ikke industrielt bearbeidet).
Sitat:
toalettsaker og kosmetikk, byggematriell, luftforurensning etc. Han beskriver hvordan mange av disse stoffene påvirker kroppen, hormonsystemet og hormonproduserende kjertler, nervesystemet, slimhinner, hjerne, synet, fordøyelse/tarm etc.
Jeg bruker ikke deodorant med aluminium (da er så godt som alle deodoranter utelukket.. jeg har funnet to stykker uten...) Og jeg bruker bare rene natur kosmetikk uten mineraloljer og parabener. Det er egentlig ganske skummelt det der. Det er også påvist at slike duftelys, og slike luktegreier som man plugger i veggen, og parfume kan gi i tillegg til alergier, hodepine og søvnforstyrrelser hos spesielt kvinner og barn (husker ikke hvorfor det, kansje de var de eneste som var forsket på i det studiet?):
Sitat:
Han sier blant annet at man ikke kan ’fjerne candida’ ordentlig før man har fjernet tungmetaller. Candidaen ’omkapsler’ på en måte metallene, beskytter kroppen mot skader av disse, derfor holder kroppen på candidaen. Ikke så godt forklart av meg, men har dere hørt om det før?
Ja, den forklaringen jeg har hørt er at candidaen "spiser" tungmetallene. Synd det koster så masse å fjerne,...
Sitat:
Han sier også at kroppen ’stuer vekk’/uskadelig gjør enden tungmettaler ved å lagre dem i fettvev. Dette kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt fordi kroppen beskytter seg. Hørt om det før?
har hørt det, men kan ikke utdype noe mer...
Sitat:
Noen som har gjennomført slik avgifting eller hør om dette før?
Jeg har hørt om det, og jeg har prøvd det meste av dette, men ikke samlet, det har vært litt sånn hver for seg. Tannlege min sa til meg at jeg burde spre fjerningen av amalgamen utover litt tid (ikke alt på en gang). Og så har jeg fått noen kapsler med noe algegreier når jeg har vært der, og fått beskjed om å ta store doser med c vitamin (og en til som jeg ikke husker i farten) før jeg kommmer dit. Hva var det jeg begynnte på nå? -Jo, han sa at det ville være bortkastet å ta kuren før jeg er ferdig med å fjerne amalgamen.
Sitat:
Interessant hvor viktig det er med svetting og badstu for å avgifte kroppen. Og jeg som har brukt antipersperant bestandig …
Det går jo fint for veldig mange å bruke det, kroppen vår er veldig motstnds og tilpassningsdyktig. (bare tenk på dem som røyker og blir 100 år... ) men endel reagerer også på det. Du kan jo prøve uten å se om det skjer noen endring? Eller bytte merke...