Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Regnes akupunktur som alternativt i dag? Det trodde jeg ikke? De driver jo med det på fødeavdelingene på landets sykehus, jordmødre blir sendt på kurs for dette nå. Det samme med kiropraktorer, de kan jo skrive ut sykemeldinger, leger henviser til dem osv.
Ja, at jordmødre blir sendt på kurs i alternativmedisin er jo litt morsomt for oss som er litt mer skeptiske til overtro Men ingenting forundrer meg. Vi er jo sammen med Iran faktisk det eneste landet i verden med en statsreligion, eller obligatorisk medfødt overtro som jeg velger å se på det. DET er litt mer skremmende i mine øyne...
De færreste tenker på kiropraktikk som alternativt. Men faktum er at klassiske kiropraktikere også skal kunne behandle allergier, hjertesykdom, hørselsproblemer osv. Det har blitt noe tonet ned de siste årene, men fortsatt er det svært mange ritualer og forestillinger som ikke kan bevises. Hørt om korsrygg som har sklidd ut noen gang? Det største problemet med dagens kiropraktikk er de store skadevirkningene. Midlertidig smertelindring i et avgrenset område kan gi svært store skader andre steder. Fysioterapi har mye bedre dokumenterte effekter.
For øvrig er sitatet i signaturen min Thomas Edisons syn på kiropraktikk. Det sier litt om hvilken rolle kiropraktikk hadde på 1800-tallet. Jeg har valgt å tolke det i forhold til ernæringsdelen, og synes det er veldig bra sagt i så måte.
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Akupunktur er en godkjent behandlingform innen blandt annet fysioterapi. Veldig mange som behandler idrettsstjerner bruker det for å løse opp spenninger (jeg vet det fordi jeg gikk hos en tidligere som behandler toppfotballspillere). Innen smertelindring er det også tatt i bruk i økende grad.
Da kan du kanskje forklare meg hvordan det fungerer? Hvorfor det ikke finnes noen dokumentert effekt ut over placeboeffekten? Men misforstå meg rett. Jeg synes det er helt etisk forsvarlig å gi uvirksom placebobehandling så lenge målet (opplevd forbedring) oppnås.
Men det var virkelig ikke meningen å være så mye tilstede i denne tråden. Sorry!
Sist redigert av Chunky : 01-12-10 kl 00:28.
|