Sv: Har fått en helt ny gutt i hus!
Takker. Det er bare å spørre, så svarer jeg.
Om jeg skulle anbefalle bare EN ENESTE MATVARE som de med ADHD bør holde seg unna, så er det:
- VANILJESUKKER - ETYLVANILLIN - VANILLIN - VANILLA, dvs også alle produkter som det står AROMA på (da det som oftest ligger skjult her).
Vaniljesukker er ett rakettstoff. Og det finnes i utrolig mange matvarer. Is, sjokolade, sjokopålegg, skolebrød, kaker osv...
Falsk vanilje kan gi en ubalanse hos mange med adhd og kan føre til uro i kroppen. Barnet kan bli rastløs, aggresiv, uoppmerksom osv. En sjokoladebit kan "sitte i kroppen" i opptil 72 timer...OG det er frustrerende i disse sjokoladekalender-tider. Da får jo barnet påfyll hver dag.
Kjøpte ELKJØP-kalender for noen år siden. Det stod ikke noe om at det var aroma eller vanillin i denne. Så jeg trodde virkelig at dette skulle gå bra. Endelig en kalender med REN sjokolade. Men neida. Gutta var høyt og lavt og klarte ikke å få bakkekontakt.
Jeg ringte til produsenten som mente at det ikke var noe falsk vanilje oppi. Men han skulle sjekke dette opp. Fikk tilbakemelding på at: Joda, jeg hadde rett. Det var 0,2% etylvanillin i sjokoladen!!! De lovet å skrive det på embalasjen året etter om de leverte til Elkjøp igjen.
Så mitt råd er: Bytt ut med ekte vanilje og det smaker bedre også
Boktips om emnet: Urobarnet, -en optimistisk fortelling om et hyperaktivt barn av Sølvi Bryde. Lettlest og koselig bok.
|