Vis enkelt innlegg
Gammel 02-12-10, 15:36   #27
jegerjenta
Seniormedlem

jegerjenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Hedmark
Alder: 64
jegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snill

Sv: Gravid og trenger råd

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Takk for kloke svar! Jordmor var litt "etter meg" på forrige kontroll, "jasså, vekta di øker såpass ja!"
Da jeg spurte om det var for mye, sa hun at det var vel greit, men nå måtte jeg være forsiktig.
Men siden jeg hadde bmi på 19 før start, så ser jeg jo ikke feit ut med 5 kilo ekstra og som dere sier, noe av det er jo økt blodvolum, morkake, vann osv. Men har spist mye karbo de siste mnd og hemningsløst mye på kveldtid, så hadde dårlig samvittighet, så ble ikke noe likere etter besøket hos jordmor.

Men det er godt å høre at dere ikke synes det er mye!

Hvis du har en BMI på 19 før svangeskapet så er vektoppgang på 5 kg ved 6 måneders svangerskap akkurat passe. Ved svangerskapets slutt bør du nok ha hatt en vektøkning på 10-12 kg. Bortsett fra vekta til barnet morkake og navlesnor, skal du også tenke på at livmora veier mye mer etter som den vokser og at bl.a blodvolumet ditt øker ganske så dramatisk i svangerskapet. Med din BMI hadde det vært mer bekymringsfullt om du ikke hadde gått opp 6 kg til nå.
En annen ting er at du må passe på å få i deg alle næringsstoffer nå som du er gravid. Men få karbohydratene fra grønnsaker og frukt slik en annen skrev tidligere. Ditt kosthold når du er gravid har betydning for ditt barns utvikling, også når det gjelder risiko for senere diabetes f.eks. Forskning har visst at to søsken, hvor den ene har levd med høyt blodsukker i svangerskapet har mye større risiko for å utvikle diabetes senere i livet. Så det er lurt å holde seg unna brus, sjokolade og slike ting.
Kos deg videre i svangerskapet. Du har ikke lagt på deg for mye

jegerjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat