Sv: Du blir glemsk av lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.
Tja ca et år?? Er kanskje ikke nok det?? 
Eller nå løy jeg faktisk litt. Jeg begynte på SDS i november i fjor og holdt på til februar. Gikk da konsekvent på 25-30 g kh hele perioden (og gikk rett fra veldgi høykarbo og rett over tildet) og raste ned i vekt. Var bare de to første ukene som var vanskelige med tung kropp og tungt hode, etter det trena jeg og var i mitt livs form.
Ble ganske matlei etterhvert så jeg begynte derfor på ketolyse i mars med ca 15 g kh til dagen. Da ble det bomstille i vektnedgang og jeg ble så tung og trøtt i kroppen at jeg nesten ikke klarte å trene. I juli klarte jeg å presse vekta ytterligere ned 3 kg, og det var i en periode der jeg lå høyt i kh-inntak (pga av masse jordbær) igjen (40g) og jeg trente en god del og jeg telte kalorier (JADDA jeg gjorde det, fy meg). I august begynte jeg på skaldeman fakirmetoden med nesten 0 g kh, det holdt jeg ut i 6 uker da var jeg så gåen i kropp og hodet at jeg gikk opp til ca 10-15 g kh igjen. Holdt på med det frem til for to uker siden uten at kroppen min ble noe bedre. I tillegg la jeg på meg 2-3 kg. For to uker siden begynte jeg nok en gang på SDS og ligger nå konsekvent på 30-40 g kh til dagen. Jeg er i storform, løper lange turer, løfter tunge vekter og fungerer atskillig bedre på jobb. Sjefen lurte faktisk på hva som hadde skjedd med meg og om jeg hadde fått B12-sprøyte eller noe.
Jeg ser ingen grunn til at jeg skal gå på mindre karber og bruke en lang tilvenningsperiode, det er bare tull når jeg faktisk har superresultater (både i vekt og generell helse) med et høyere inntak av karber.
Hmm... du har vært mye mer tålmodig enn det jeg ville ha vært. Under normale omstendigheter trenger kroppen din 100-120 gram glukose daglig når du er i ketose. Leveren skulle vanligvis ikke ha noen problemer med å produsere det du trenger. Om du spiser 15 eller 40 gram karbohydrater daglig, er forskjellen såpass liten at leveren skulle kompensere for dette "på strak arm" ved å produsere tisvarende mindre eller mere glukose.
Jeg vet ikke, men muligens kan en forklaring være at du gikk glipp av en del næringsstoffer da du lå som lavest i karbohydratinntaket? At det kanskje ikke har med selve karbohydratene å gjøre, men i resten av innholdet i matvarene du har økt inntaket av?
-
|