Vis enkelt innlegg
Gammel 03-12-10, 21:13   #123
Bombus
Medlem

Bombus sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 75
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Virkelig? Men forbedring i diabetes ved vektnedgang skyldes vel ikke bare lavere blodsukker, men også mindre "press" på kroppen kanskje? Veldig grovt brød er bedre enn loff er vel alle enige i . Men det som er cluet er at ett brød som inneholder 35 + karber pr hundre gram og man spiser kanskje to brødskiver i ett måltid, så vil det gi litt blodsukkerstigning og dermed utskille insulin, vil det ikke? Eller det kanskje sånn at kroppen må jobbe hardere med å omsette veldig grovt brød slik at det på en måte utligner seg? Jeg vet ikke . Jeg vil tro at for diabetikere er det i alle tilfeller gunstig både med vektnedgang og mat med lavere gi. Hva som gir hva skal jeg ikke spekulere mer i.

Jo, svært grovt brød gir blodsukkerøkning, men det er langsommere økning og lavere toppnivå (det siste er visst omdiskutert). Jeg fant ut hvor jeg har sett/hørt at vektnedgang ikke er åsaken til bedre helse, men at både vektnedgang og bedre helse er en effekt av mindre insulin. Det var et internettforedrag med Gary Taubes. Han sier: alt som gjør oss feite gjør oss også syke. Når vi fjerner årsaken til overvekt fjerner vi også årsaken til sykdommen. Han sier forøvrig også at vi spiser fordi vi er feite (i motsetning til at vi blir feite fordi vi spiser, som er det som er vanlig oppfatning).

Har du god tid så se på Gary Taubes på video (tror det var denne).

Er ellers enig i at tråden har sporet litt av. Hadde helt glemt hva som var utgangspunktet

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat