Vis enkelt innlegg
Gammel 04-12-10, 14:58   #167
aslaug
Seniormedlem

aslaug sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Gikk og la meg for tidlig - IGJEN!!

Jeg vil si en ting: Man kan TRO og MENE hva man vil - så lenge man ikke påstår at dette er sannheter. Påstår man at noe er en sannhet - følger det en plikt med å legge ved bevis eller dokumentasjon som bekrefter dette - spesielt når dette blir etterspurt. Forumet ønsker nemlig å lære mer - og det gjør de om du kan legge fram bevis

Kari Marita: Du står fritt til å følge det kostholdet du selv ønsker og som du ser fungerer for deg. Som jeg har forstått det er du ny på lavkarbo-kosthold, og har dermed en del ting å sette deg inn i.

Det er her all kunnskapen blant forummedlemmene kommer inn - og er til nytte for deg og alle andre som er ferske på lavkarbo.

Du må gjerne spise Ingers rugbrød i et ELLERS lavkarbokosthold. Problemet ditt blir da at om du spiser dine 100 gram karbo pr dag i Ingers rugbrød, blir det så lite karbo igjen å spise at resten av maten din risikerer å bli veldig ensformig. Blant annet går du da glipp av grønnsaker.

Spiser du 4-5 skiver Ingers rugbrød hver dag - er du allerede med disse skivene så høyt oppe i karbo - at du MÅ redusere fettinntaket - hvis ikke risikerer du å legge på deg. Ca grensen for karboinntak uten at du må tenke på fettmengden ligger på rundt 72 gram karbo pr dag (jfr Lutz).

Hvis du må være obs på hvor mye fett du har i deg hver dag - spiser du ikke lengre lavkarbo - du har et kosthold med redusert karbohydratinntak.

Hvordan du spiser er ditt eget valg - lavkarbo-begrepet går fra 0 til ca 150 gram karbo hver dag, og du velger selv det som er best for deg.

Påstander derimot om at Ingers rugbrød er SUNT - kan du godt komme med - så lenge det følges av en "sunt for MEG". Ingen kan påstå at noe er sunt for noen andre, jeg feks kan ikke spise rugbrød eller andre slike brød fordi jeg blir TJUKK av det og jeg blir dårlig i magen (pga Chrons).

Hvordan ting fungerer i kroppen er det gjort mye forskning på - hvis du har påstander som du mener er sanne - synes jeg det er vanlig høflighet å fortelle hvor du har hentet informasjonen. Medlemmene på forumet har i mange år diskutert alt fra kolesterol til partystoppere, en del har utdanning og kunnskap innen forskjellige tema og har kunnet bidratt med kilder til forskningsresultater feks. På denne måten har den bekreftede felles kunnskapen på forumet vokst seg stor og sterk Legg merke til at medlemmene på forumet er ganske flinke til å si ".. for MIN del" - eller "MIN erfaring er" når de kommer med tips og råd som ikke nødvendigvis er basert på dokumentert vitenskap.

Du må også huske på at det du skriver leses av mange. Forumet som enhet er opptatt av å ikke desinformere, og dermed blir dine påstander satt på prøve slik at andre ikke skal gå rundt å tro at feks Ingers rugbrød er sunt - for ALLE! Det kommer stadig vekk nye inn her - og det viktigste er å veilede - ikke å villede. Det betyr fremdeles at du kan tro og mene hva du vil - om DIN erfaring og DIN kropp i forhold til kosthold - men generaliseringer basert på dine egne erfaringer kan være farlig informasjon for noen nybegynnere.
Tenk om noen begynner på lavkarbo - ønsker å spise generelt, spiser så mye fett de vil - og 4 ingers rugbrødskiver pr dag - fordi du har sagt det er sunt. Vi har flere historier som hvor vanskelig det av og til kan være å orientere seg på forumet, når informasjonen i tillegg er feil - for de fleste andre enn den som KOM med den... Vel, så går de opp i vekt da - sakte men sikkert - og lurer på hva i helv... er det som skjer?

Dette er ikke en personlig greie Kari Marita, dette skjer med alle som kommer til forumet med påstander de ikke kan begrunne, eller som reagerer med sinne og irritasjon når de blir bedt om det. Svarer du på samme måte om de som har svart deg i denne tråden hadde vært i samme rom som deg?
Dette er ikke et ekspertforum, dermed har vi alle som er her et ansvar for at informasjonen som ligger her er så korrekt som mulig - og jeg for min del synes det er godt å se hvor mange som engasjerer seg i slike situasjoner.

Mitt råd til deg etter 15 mnd på lavkarbo? Ta det med ro, lytt til erfarne lavkarboister, prøv deg fram selv, post i journalen din dine erfaringer feks med Ingers rugbrød og redusert karbokosthold.

Ønsker deg fortsatt lykke til med vektnedgang - minus 40 kg står det enormt stor respekt av!

Veldig godt skrevet!!!

aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat