|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.
Og større konsentrasjon av giftstoffer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Biomagnification
Jeg ble også litt i overkant nysgjerrig på dette. Har diskutert det tidligere, da jeg vet at i alle fall noen muslimer spesifikt unngår å spise rovdyr, og jeg liksom automatisk antar at det henger sammen med kjente helsefarer den gangen sånne spise-regler oppsto. 
Fant også denne mens jeg googlet - om hvorvidt eventuelle romvesen har lyst til å spise oss. 
Jeg har nettopp lest om de jødiske spisereglene i forhold til renhet og urenhet. Det virker ikke som det er en logisk sammenheng mellom hvilke dyr som er forbudt og hvilke som er lov å spise. Akkurat Mary Douglas sitt resonnement har blitt så kritisert at det er vel ikke lurt å bruke hennes ideer om saken. Men det er ikke bare på grunn av fare for forgiftning man ikke spiser visse typer dyr. For eksempel er det tabu å spise hestekjøtt i nord-europa, ikke fordi den er søt, men fordi kirken forbød det, fordi det var et vanlig offerdyr i germansk religion. Men det med giftstoffer er godt mulig det stemmer. Men jeg ser for meg at våre forfedre som drev bjørnejakt o.l ikke hadde samme problemet med miljøstoffer som vi har i dag. Ikke for det, giftstoffer har alltid vært i naturen, men jeg tviler på at alle hadde så høye konsentrasjoner av det..
Og den romvesensida var morsom. Måtte legge den ut på facebook 
Opprinnelig lagt inn av Anarko, her.
Kyr, var en gang i tiden kjøttspisere jo Ikke nå lenger dog. Grøsser litt av tanken på å få en ku etter meg som vil spise meg... :O
Var de? Det har jeg ikke hørt før. Jeg har hørt at griser kan spise kjøtt.
Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.
Jeg har problemer nok med kyr med spisse horn som kommer etter meg og bare vil drepe meg... hadde de enda ville spist meg, men... 
Fra spøk til alvor, har aldri hørt at det er mindre næring i kjøtteter-kjøtt.
Jeg har dessuten sett høner spise en ihjelkjørt høne, så kresne er nok ikke alle dyr.
I dag er det mere miljøgifter i fettet jo lengere opp i næringskjeden du kommer, men det var nok ikke et problem for 150-100 år siden, så det er nok heller ikke et argument for å ikke spise kjøttetere.
Jeg har spist bjørnekjøtt, og det var ikke noe galt med det.
Enig med miljøgiftargumentet 
|