Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?
Fantastisk bra gjennomgang av hele problemstillingen, Gracella. Artikkelen er ettertrykkelig bokmerket! Må bare henge meg på og be alle lese denne. Den er riktigere og viktigere enn alt de fleste noensinne har lest om lavkarbo.
Føler også at jeg er rimelig på linje med forfatteren, bortsett fra at jeg mener placebobehandling i gitte situasjoner er etisk riktig. Hvis for eksempel en person stadig kommer til fastlegen med en virussykdom og ber om antibiotika (fordi det virket forrige gang, og gangen før der), så kan det være bedre å sende vedkommende hjem med en sukkerpille for å frigjøre plass til andre pasienter, heller enn å sitte på sin høye hest og bevise hvorfor antibiotika ikke virker på virus. Jeg er selv forsiktig med å påpeke placeboeffekten til personer som er under alternativ behandling som virker, fordi det er viktigere at de blir friske enn at jeg vinner diskusjonen.
Takk til deg også, Kula! Du må være den første noensinne jeg har opplevd som velger fornuft og bevis fremfor anekdoter når det gjelder akupunktur 
Det hadde forresten vært utrolig givende å få synspunkter fra noen som er alternative og som faktisk har tatt seg bryderiet med å lese hele artikkelen. Er det overhodet mulig å beholde troen etter en så grundig gjennomgang? Finnes det argumenter igjen? Jeg er svært spent!
Sist redigert av Chunky : 07-12-10 kl 03:21.
|