Tråd: Kåserihjelp
Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-10, 23:22   #1
sigboh
Medlem

sigboh sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Moss
Alder: 32
sigboh er ny på veien

Kåserihjelp

Jeg har en norskoppgave til i morgen, hvor jeg skal skrive et kåseri om julen. Jeg har kun skrivd kåseri en gang tidligere og det er 4 år siden, på ungdomskolen. Har skribla ned noe greier, men vil gjerne at noen leser det og gir ris eller ros. Skrivefeil osv. er ikke nøye da dette skal leses opp

Kåseriet(?) mitt:

Nå nærmer julen seg igjen! Endelig er det tid for å stresse rundt i butikkene, fete seg opp på nytt for så å begynne å slanke seg igjen. Julen handler selvfølgelig mest om det å kunne gi masse billig drit som fort blir glemt til de man bryr seg mest om. Du løper rundt som en galning for å rekke å kjøpe mest mulig julegaver til alle du kjenner. Hva det er, er ikke så nøye så lenge det er billig og kan pakkes inn. Sokker og undertøy er alltid en safe gave som de aller fleste kan få og blir så veldig glade for, så du slenger oppi 10 eksemplarer av hver i handlekurven. Du går mot kassen for å betale, men først må du sloss deg igjennom utallige mennesker som også er ute for å handle sokker til far. På vei ut går du innom bakeriet for og ”bake” de sju slagene som aldri noen spiser og som blir kastet når påsken nærmer seg og kjøpe deg en salat. Må jo holde vekten nå som det snart er jul! Sånn er det alltid, man bruker 11 av 12 måneder i året på å slanke seg, trene og angre på at man spiste et kakestykke for mye slik at man kan feite seg opp på nytt når juleaften kommer for da er det jo så mye god mat! Man hiver nedpå med ribbe, pinnekjøtt, julesylte, poteter, medister og saus før man presser ned en god porsjon riskrem eller karamellpudding man egentlig ikke orker, men det gjør ikke så mye! Det er jo bare jul en gang i året og du nyttårsløftet ditt er selvfølgelig og gå ned de 10 kiloene du la på deg i julen.
Når maten er slukt må man gjerne sitte ved bordet å tørrprate med slektningene du ikke har sett siden sist jul, bare for å få tiden til å gå. Etter noen timer med pining av barna som klør i fingrene etter å åpne alle pakkene som ligger under treet, tar man seg gjerne en bolle med riskrem til før man setter seg i soffan og mottar gavene fra familie og venner.
Det blir gjerne litt slossing om hvordan man skal dele ut gavene, men etter en liten stund sitter du smilende med et nytt sokkepar på fanget mens du sier at ”åh, denne har jeg alltid ønsket meg.. TAKK!” .

Når alle pakkene er åpnet og alt gavepapiret kastet, kan man takke for seg til venner og familie, ta med seg alle sokkene og kjøre hjemover mens man gleder seg til neste jul.

sigboh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, tar det litt "på sparket". Svar med sitat