Tråd: Kåserihjelp
Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-10, 00:11   #13
sigboh
Medlem
 
sigboh sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Moss
Alder: 31
Innlegg: 281
sigboh er ny på veien

Sv: Kåserihjelp

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Jula kommer som kjent hvert år, og nå nærmer vi oss tida igjen. Endelig!
Jeg gleder meg så sinnsykt til å stresse rundt i butikkene på vill jakt etter de store julescoopene. Gaver til alt og alle. Jupp, det er bare å brette opp armene, spisse albuene og skride til verks.. Å krige seg gjennom mylderet av mer eller mindre desperate, julegavjaktende galinger er det morsomste jeg vet! Julen handler selvfølgelig mest om det å kunne gi masse billig drit som fort blir glemt, til alle de man bryr seg mest om. Det er utrolig viktig å ikke glemme noen. Ja hverken naboen, tremenningen, eller bussvenninna, ja hun jeg møter hver morgen på vei til skolen, skal unngå gavedrysset. Hva det er, er ikke så nøye så lenge det er billig og kan pakkes inn. Sokker og undertøy er alltid en safe gave som de aller fleste kan få og blir så veldig glade for, så du slenger oppi 10 eksemplarer av hver i handlekurven. På vei til kassen for å betale ser man julens store glede; kassakø! Du kan ikke finne en bedre plass å føle julestemninga strømme på; alle ser like fornøyde og lykkelige ut, ungene i handlevogna foran og bak smiler fra øre til øre - ja det er nesten som du hører engelsang fra oven..

For ikke å snakke om all den deilige julematen jeg kan glede meg over! Nå skal vi atter engang fete oss opp på nytt, slik at vi har noe å klage over til nyttår. Og så kan vi hive oss på slankebølgen i januar. Ja, jeg vil da ikke føle meg utafor eller annerledes!
Om man ikke skal bake selv, er det innom bakeriet for og ”bake” de sju slagene som aldri noen spiser likevel (for vi har så mye marsipan, tvist og konfeskt å trøkke innpå at vi rekker det ikke).

Vel - det er ikke slik at man noengang angrer på julefråtsinga heller. Hvem liker vel ikke å bruke 11 av 12 måneder i året på å slanke seg, trene og angre på at man spiste et kakestykke for mye, slik at man kan feite seg opp på nytt når juleaften kommer igjen? Det jo all den deilige maten og godteriet verdt, og mere til! Man hiver nedpå med ribbe, pinnekjøtt, julesylte, poteter, medister og saus før man presser ned en god porsjon riskrem eller karamellpudding man egentlig ikke orker, men det gjør ikke så mye! Det er jo bare jul en gang i året og du nyttårsløftet ditt er selvfølgelig å gå ned de 10 kiloene du la på deg i julen. For som jeg sa: det er viktig å ikke føle seg utenfor når januarslankinga setter i gang. Da må man ha noe å ta av..

Det er ikke bare maten som er viktig. Ved middagene kan du storkose deg med å tørrprate med slektningene du ikke har sett siden sist jul, bare for å få tiden til å gå. Det artidste jeg vet er når tante Klara forteller om hvor mye bedre alt var før. Hun gjør det hvert eneste år, og hver påske, og hver sommer, men det er jo så trivelig.

Etter noen timer med pining av barna som klør i fingrene etter å åpne alle pakkene som ligger under treet, tar man seg gjerne en bolle med riskrem til før man setter seg i sofaen og mottar gavene fra familie og venner. Det blir gjerne litt slossing om hvordan man skal dele ut gavene, men etter en liten stund sitter du smilende med nye åtte par sokker på fanget mens du sier; ”åh, dette har jeg alltid ønsket meg.. TAKK!” .

Når alle pakkene er åpnet og alt gavepapiret kastet, kan man takke for seg til venner og familie, ta med seg alle sokkene og kjøre hjemover mens man gleder seg til neste jul. Og hvem trenger vel å høre på alt det sludderet om kast og bruk og kommende miljøkatastrofer... nei ikke jeg, jeg gleder meg allerede til neste jul!


Littn hjelp? Husk på å holde ironien gjennom hele teksten!1 Det er faktisk den største fallgruva ved kåseri. Ellers synes jeg du var flink. Lykke til!

Har lest igjennom 3 ganger nå og ler like mye hver gang flinke vi. hehe

__________________


sigboh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, tar det litt "på sparket". Svar med sitat