Velkommen til oss Cavatina! Knall første innlegg 
Jeg må bare si meg helt enig!
Men vekt er et samfunnsproblem, og etterhvert et større problem enn det røyking har vært. Fokus er kjempeviktig, men det er også veldig viktig at det blir et riktig fokus. I mange kretser er du liksom ikke voksen mann før du har pondus. Han ser ut som en god borger pleier bestefaren min om folk som har mage... Idealet må endres, og det er jo under endring - men til hva? Det er det store spørsmålet. For hva som er idealet er helt individuellt.
Jeg synes ikke at det blir annet enn morsomt når Dagbladet slår opp på forsiden: "Bli slank i Sommer - ekspertene hjelper deg!" også har de bilde av 4 trenere. Når jeg så den forsiden så tenkte jeg at: "Hey! Hvis jeg kjøper den avisen så kommer de trenerene hjem til meg å hjelper meg å lage et knall treningsopplegg som passer akkurat for meg! Yess!" Men det er jo ikke det dagbladet mente da... Så jeg lot avisen pent stå. 
Det er bare å innse det, hverken dagbladet eller vg, eller vektklubbene deres klarer å slanke folk. Folk slanker seg selv. Folk trenger kunnskap, men den finnes ikke i VG og dagbladet - jeg kan strekke meg til å kalle det tips... For diett er individuellt, sånn for å gjenta meg selv...
Folk når idealvekten sin når de trives. Er i fysisk aktivitet, har en jobb de trives med, trives i personlige forhold, trives med seg selv. Da når en trivselsvekten. Som forøvrig ikke er den vekten som Moskva-Marit står fram på TV å sier at hun trives med, men den vekten som en innerst inne føler seg vel med. Den vekten som tillater at en kan bevege seg akkurat så fritt som en ønsker, spise den maten en ønsker med god samvittighet, vedlikeholde en god helse, den vekten en virkelig føler seg vel med.
Når jeg sier meg enig, så vil jeg føye til en ting - en ting som kansje noen storfolk - som du kaller det - storfolk finner provoserende, men det er ikke ment slik. Selv om en ikke vil ha vektpress, så er det ikke slik at en ikke ønsker å gå ned i vekt. Trivselsvekten er aldri noe som kan klassifiseres som fedme (uavhengig av BMI. BMI egner seg som en indikator på et samfunnsnivå, men blir meningsløs på individnivå).
Og som du sier, de allerfleste overvektige er så overvektige grunnet sykdom. Men det er ikke å komme bort ifra at de fleste av disse sykdommene er vektrelaterte. Den eneste kuren - ja det finnes en kur for mange av dem - er å ta kontroll over kosthold og aktivitet og dermed redusere vekten.
Jeg har vurdert litt for og imot om hvorvidt www.lavkarbo.no skal slenge seg på kilo-hypen og slankekjøret... Jeg tror det ville vært effektivt, absolutt, men samtidig så ville ikke jeg trives på en slik side - og da blir det litt vanskelig å drive den 
Det var det jeg fikk ut av mitt søvnige hode, en søndag før middag...