Tråd: Treningspuls
Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-04, 15:22   #7
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Hei Maiada.

Jeg har stor tro på å trene hardt. Presse seg. MEN man må restituere mellom øktene! Og jeg tror det er hva de fleste nybegynnere synder mot, nemlig at det er for MANGE og LANGE økter hver uke. Man er jo motivert må vite.... Hvis man trener for lenge og for ofte, begynner man å skille ut det nedbrytende hormonet kortisol. Dette hormonet gjør at man bryter ned muskler og lagrer fett, og er ikke akkurat hva man var ute etter... Kortisol reduserer også immunforsvaret ditt og er negativt på andre måter (det er et stresshormon). De treningsformene som mest effektivt påvirker de positive hormonene (veksthormon og testosteron), er hard styrketrening og intensiv intervalltrening. Veksthormon og testosteron er nødvendige for å utvikle muskelmasse og styrke, samtidig som de forbrenner fett!

Poenget er altså å trene for å oppnå en viss hormonbalanse, som igjen gir deg økt fettforbrenning i opptil 48 timer etter økta. Hva man forbrenner UNDER selva økta, er egentlig ganske likegyldig.... Forøvrig er jeg helt enig med Begod!

Dersom du er godt trent, kan du trene opp mot en time. Hvis ikke, så hold deg til 15-30 minutter i starten, før du trener i 45 minutter etter noen uker. Like viktig som det er å ha balanse i kostholdet og mellom hormonene, er det viktig å ha balanse mellom aktivitet og hvile. All trening bryter ned kroppen, mens det er under hvile at du bygger deg opp til å bli sterkere og mer utholden.

Min konklusjon: Tren hardt i korte økter, kun annenhver dag i starten, spis sunt og sov lenge, så vil det gå deg godt og du får leve lenge i landet....