Dytter denne litt opp igjen jeg. Er den ikke flott? Tidløs...
Min onkel hadde den på veggen i leiligheten sin, og etter han døde av kreft i 1984 lagde farfaren min et opptrykk og sendte som julekort til alle. Han lagde en oversettelse også - den er nok ikke helt korrekt, men likevel ganske fin:
ØNSKER & HÅP
GÅ STILLE GJENNOM LIVETS KAV & MAS, & GLEM IKKE HVILKEN FRED DET KAN VÆRE I STILLHETEN. SØRG FOR Å HA et godt forhold til andre mennesker uten å være svak. Tal sannhet rolig & klart; og lytt til andre, selv til de kjedelige & uvitende; også de har sitt å berette. Unngå støyende & aggressive mennesker, de er prøvelser for ånden. Dersom du sammenligner deg selv med andre, kan du bli skuffet & bitter; for det vil alltid finnes noen større & noen mindre enn deg.Gled deg over hva du har oppnådd, så vel som dine fremtidsplaner. Vær interessert i din egen fremgang, men likevel i ydmykhet; det er en virkelig verdi i livets skiftende tilskikkelser. Vær varsom i forretninger, for verden er full av bedrag. Men la ikke dette gjøre deg blind for all den verdighet som finnes; mange mennesker kjemper for høye idealer; og overalt er livet fullt av heltemot. Vær deg selv. Unngå å hykle hengivenhet. Tal ikke kynisk om kjærligheten; for tross alle skuffelser er den evig ny som gresset. Møt årenes erfaringer med et åpent sinn uten å savne din ungdomstid. Sørg for å nære og styrke din ånd til vern mot prøvelser. Plag deg ikke med unødvendige bekymringer. Mye angst skyldes tretthet & ensomhet. Ha orden på ditt liv, men tillat deg også å være snill mot deg selv. Du er et barn av universet, ikke mindre enn trærne & stjernene; du har rett til å være her. Og enten du forstår det eller ikke, så tvil ikke på at universet utvikler seg som det skal. Vær derfor i fred med Gud, hvilken oppfatning du enn måtte ha om Ham, og hva du enn strever med og håper på, i livets kamp og strid hold fred med din sjel. Med all sin falskhet, slit & slep & uoppfylte drømmer, så er det dog en vakker verden. Ha omsorg. Prøv å være lykkelig.
FUNNET I DEN GAMLE ST PAULS KIRKE, BALTIMORE, DATERT 1692
Sist redigert av Huldr : 10-06-09 kl 22:59.
|