Sv: Mislykka bakekveld
Er dessverre ikke lett å få vellykka, "tradisjonell" bakst når man skal ha minimalt med mel og sukker. Bl.a. så karamelliserer jo sukker seg slik at baksten (spesielt julekaker) blir flotte og brune på utsiden og seige og gode inni. Meg bekjent er det ingenkunstige søtningsmiddel som gir den effekten.Jeg prøvde meg på kransekakestenger her i helga og de ble faktisk ganske gode, selv om jeg har døpt det om til mandelstenger for det er ikke helt karnsekake liksom for de ble ikke harde utenpå og myke inni 
Her er oppskriften
500g mandler
5-6 eggehviter
1 ts tragant (få på apoteket)
3 -4 krm stevia (av den typen jeg har, her må man prøve seg litt frem)
5 dråper mandelessens
litt vaniljestangpulver
Ca 15-20 min 180C
Jeg skolder ikke mandlene men man kan f.eks bruke halvparten skoldet da blir kakene lysere. Kjørte mandlene i foodprossesor til de var sånn passe finhakket, tok halvparten om gangen. Vil du ha mer finmalt - bruk kvern.
Blandet så inn stevia, mandelessens, tragant og vanilje før jeg satte det til sides. Pisket eggehvitene halvstive før jeg rørte inn mandelblandingen, brukte hendene og knadde den god og seig. Så ble deigen pakket i plast og lagt i kjøleskap til neste dag. Jeg trillet deigen til fingertykke (Gode, tykke pølsefingre som jeg har ) la det på bakepapir og steikte i vei. Passa på så de ikke blei svidde eller harde. Bare husk at uten sukker bruner de ikke på normal måte og får heller ikke har skorpe så lett. Mine ble ganske myke men smakte godt. Jeg la de i en plastpose etter avkjøling og heiv de i frysen og de fikk faktisk litt skorpe pga det. Siden de er kjørt i foodprocessor er de noe grovere enn tradisjonell kransekake, men jeg synes faktisk det fungerer godt jeg. Denne blandingen smaker sikkert godt som bunn til Suksessterte også, så det skal jeg også teste ut en dag.
EDIT: Deigen skal være ganske fast og seig, men allikevel smidig og jobbe med. Ikke oversteik, da blir de bare tørre, de skal være litt "våte". Jeg fikk 27 stenger av denne blandingen og det ble ca 1,2 kh per stang (ser kh innh i mandler varierer litt, 4,5 g i mine) men maks 1,5 g såvidt jeg klarte å finneut. Ikke så ille det 
Sist redigert av Lillemy71 : 14-12-10 kl 13:45.
|