Sv: Kaloritelling?
Opprinnelig lagt inn av Tøsa!, her.
Poenget er vel at man skal holde seg innenfor rimelighetens grenser. Det er forskjell på å spise 2000kcal for dagen og 4-5000 kcal...
Det er vel nettopp derfor det heter seg at man skal spise til man er mett, og ikke at man skal spise så mye man orker.
For jeg orker myyye etter jeg er mett. Jeg er en over-spiser, men greier å holde det i sjakk på ketolyse, noe jeg ikke greide på Grete Roede. Blir ikke bare mett, men har ikke samme suget heller.
Joda.... klart det er forskjell på 2000 og 5000 kalorier. Å påstå noe annet ville være dumt. Og som jeg også nevner, så har det (i alle fall for min del) nok holdt seg relativt lavt fordi fett metter mer enn karbo, så jeg spiser nok mindre enn jeg gjorde før (selv om det egentlig ikke føles sånn). Men jeg tror ikke vi kan si med sikkerhet hva som er for mye, og jeg tror ikke nødvendigvis 2000 kalorier er mye når kroppen er i ketose. Men, vi er alle individuelle. Noen får superforbrenning i ketose, mens andre får en mer moderat forbrenning. Det jeg prøvde å få frem, som jeg sikkert ikke gjorde bra nok, er at det er så og si umulig å vite hva som er "for mye".... og vi er jo egentlig enige, både du, Ada-Emilie og jeg. Men mitt forslag var å se på party-stoppere før man begynner å begrense annen mat.
For å bruke meg som eksempel her da. En In-Body analyse har anslått min passive forbrenning (altså, om jeg holder meg helt i ro hele døgnet) til rundt 1600 kalorier pr døgn. Dette er basert på en analyse av min kroppssammensetning og tar ikke med "usynlige" faktorer i kroppen min, sånn som økt metabolisme grunnet ketose (Futile Cycles osv.). Jeg tror nok forbrenninga mi er en del høyere enn dette i realiteten, men jeg kan på ingen måte måle dette. Nå har ikke jeg sett på hvor mange kalorier jeg har inntatt pr. dag i løpet av kuren, så jeg kan heller ikke gjøre et anslag. Men fordi jeg har holdt karboinntaket lavt, har spist endel fett, og har spist til jeg var mett og ikke mer, så har det nok regulert seg selv til et fornuftig inntak. Men med tanke på at jeg i perioder har spist Atkins Advantage (rundt 600-700 kalorier pr. bar) i tillegg til to relativt store måltider pr. dag, så har jeg nok glatt vært oppe i 2500 om dagen og allikevel gått ned.
Meh... nå husker jeg ikke helt hvor jeg ville med denne posten.... sånn kan det gå tidlig på dagen.