Vis enkelt innlegg
Gammel 15-12-10, 11:36   #42
ftdmia
Medlem

Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 35
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Henviser til linken Carisma la ut. I tillegg har lesing på forumet gjort meg oppmerksom på at flere spiser så mye de vil uten å legge på seg. Cluet er at man ikke får økt blodsukker og økt insulinnivå med lavkarbo - og insulin er det hormonet som stimulerer til fettlagring. Uten dette er det svært vanskelig for kroppen å lagre fett.

Jeg kan også henvise til egen erfaring - der jeg spiste 1600 kcal pr dag på lavfett-kosthold (a la GR og vektklubb), trente minimum 5 dager i uke - og gikk raske turer de to andre dagene over 4 mnd og gikk opp i fettmasse... (og totaltvekt) (Inbody-testing). På samme kcalorimengde UTEN å trene men nå med minimum av karbo (ca 20 gram pr dag), og 80% fett går jeg ned jevnt og fint.

Jeg sier ikke det gjelder alle - JEG må telle kcalorier. JEG spiste først i 6 mnd generell lavkarbo - STORE mengder (regnet ikke kcal, men vil anta jeg lå oppunder 3000 de fleste dagene) - og gikk IKKE opp i vekt.

Kanskje vi skal etterlyse forum-medlemmer som ikke teller, men allikevel går ned om å telle kcaloriene over noen dager for å se hva de ligger på?

Linken Carisma henviser til forklarer HVORFOR kcaloriteorien ikke holder mål - heller ikke med et lavkcalorikosthold fordi kroppen rett og slett ikke er en forbrenningsovn. Forbrenning av mat i en ovn er bakgrunnen for kcaloriteorien (svært fritt formulert fra min side her ). Det er mange faktorer i kroppen, blant annet hormonenes samspill som bestemmer forbrenning.
Til sammenlikning har jeg nå for første gang i mitt liv 37 grader kroppstemp til vanlig. Tidligere har jeg ligget på 36.3 eller 4 uansett. Dette skyldes da vel i stor grad at kroppen nå faktisk forbrenner fett - noe den ikke gjorde tidligere på et høykarbo-kosthold.

Jeg er ingen ekspert - annet enn på min egen kropp. Derfor anbefaler jeg at du søker på tråder/innlegg av Pål Jåbekk som har forsket på temaet. I tillegg som sagt - les linken fra Carisma! (Det er Pål som har den bloggen.)
Boka "Bedre uten brød" av Lutz forklarer også mye av dette, den er basert på en stor mengde studier gjort på kosthold med lite fett og mye fett. Det er også referert til studier i denne. Svært interessant lesing for den som er interessert i hvorfor lavkarbo er bedre enn lavkcal i vektnedgangsammenheng, men også hvorfor lavkarbo er bedre generelt sett helsemessig.

Mye bra i det du skriver, men det er likevel ikke hva jeg spurte om - en enkelt studie hvor testpersonene spiser på lavkarbo men på et kalorioverskudd over en periode og ikke går opp i vekt.

Det er ikke noe spesielt vits i å overbevise meg om at lavkarbo er bra, for jeg er allerede en lavkarboentusiast, men dog er det vanskelig for meg å rokke ved det jeg tidligere har sett på som elementær kunnskap ang. kalorier. Jeg er selvsagt villig til å endre synspunkt så lenge jeg er overbevist, det er jeg ikke foreløpig - men jeg skal ta ditt råd og undersøke mer om det.

Linken som ble postet er jeg litt skeptisk til, for meg ser det ut som at det er en del broscience innimellom det som var bra i den blogposten.

ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat