Vis enkelt innlegg
Gammel 15-12-10, 13:40   #49
nattie
Juniormedlem

Medlem siden: Dec 2010
nattie er på en erverdig vei

Sv: Kaloritelling?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Først ville jeg regnet ut hva som er ditt daglige energiforbruk. Google "kalorikalkulator" og bruk tre forskjellige, da ingen er 100% nøyaktig. Kaloriunderskuddet bør ikke ligge på hvertfall mer enn 500 kalorier, hvertfall ikke i begynnelsen. Det er som oftest best å trekke fra ca. 10% kalorier og se om du går ned på det. Hvis du da stagnerer har du alltids mer å gå på slik at du kan trekke fra enda mer kalorier fra kosten uten at du trenger å sulte. Hvis du derimot begynner på et kjempestort kaloriunderskudd blir det vanskelig..

Hvis du finner ut at 1000 kalorier er mer enn 500 kalorier under det daglige forbruket ditt, er det nok lurt til å spise hvertfall litt mer hver dag, for ja, du vil mest sannsynlig gå på en smell etter hvert. Hvis kroppen tror at den sulter, vil kroppen også holde på så mye energi som mulig, fordi den tror du er i en krisesituasjon. Dette vil spesielt bli et problem hvis du går på denne dietten i flere uker og deretter når du har nådd målet ditt begynner å spise normalt igjen vil du legge fort på deg. (Tenk 90-tallets jojoslanking).

Din BMR er 1549.70
Kaloriforbruk hvis du er lett aktiv (lett mosjon eller trening 1-3 dager i uken) er 2130.84 kcal
Anbefalt antall kalorier fra karbohydrater er 852.34
Anbefalt antall kalorier fra proteiner er 639.25
Anbefalt antall kalorier fra fett er 639.25

Dette fikk jeg når jeg brukte kalorikalkulator. Hvor mange kalorier burde jeg holde meg til om dagen da? jeg vet jo faren med jojoslanking. men føler det at jeg kommer til å bli så fornøyd med den vekten jeg vil oppnå, at jeg tror ikke jeg vil legge på meg så mye. kommer såfall å følge nøye med. jeg liker lavkarbo maten svært mye, så jeg tror jeg skal klare å holde meg til den livstilen. men kanskje øke antall karbohydrater om dagen. spiser veldig lite nå såfall.

nattie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (egenkomponert) Svar med sitat